Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016 - now March 12, 2017

Pretty self-explanatory
sweetest punch
Posts: 3333
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016 - now March 12, 2017

Postby sweetest punch » Tue Oct 27, 2015 1:56 pm

Elvis is playing "De Roma" in Antwerp on May 16, 2016: http://www.deroma.be/Kalender.aspx#!eventid=1018
Last edited by sweetest punch on Thu Jun 30, 2016 11:41 am, edited 1 time in total.
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.

sweetest punch
Posts: 3333
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016

Postby sweetest punch » Tue Oct 27, 2015 5:00 pm

Larkin Poe will be supporting!!
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.

User avatar
verbal gymnastics
Posts: 10142
Joined: Wed Jun 11, 2003 6:44 am
Location: In a very fashionable hovel

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016

Postby verbal gymnastics » Tue Oct 27, 2015 6:37 pm

And I bet they will throughout the European tour... 8)
international laughing stock...

sweetest punch
Posts: 3333
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016

Postby sweetest punch » Wed Oct 28, 2015 12:07 pm

Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.

sweetest punch
Posts: 3333
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016

Postby sweetest punch » Fri Oct 30, 2015 11:43 am

Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.

User avatar
Man out of Time
Posts: 1101
Joined: Fri Jul 06, 2007 8:15 am
Location: Belgium / West Midlands
Contact:

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016

Postby Man out of Time » Tue Feb 16, 2016 9:42 am

Preview on the venue website with a short history of EC's Belgian appearances.

"AN EVENING WITH ELVIS COSTELLO
SOLO IN CONCERT
Met vooraf Larkin Poe


De veelzijdige, Britse muziekveteraan Elvis Costello komt voor een intiem soloconcert naar De Roma!

De laatste decennia trad Elvis Costello (naast “Napoleon Dynamite”, één van de vele pseudoniemen van Declan Patrick MacManus) in België op samen met The Sugarcanes, The Allen Toussaint Band, Steve Nieve, The Imposters en zelfs The Attractions.

Zijn solo-optredens zijn telkens legendarische gebeurtenissen. Op 1 en 2 juli 1989 kreeg hij een weide in T/W (met telkens 52.000 zielen) muisstil en nadien hield hij een volle Elisabethzaal (2011) en het Koninklijk Circus (2012 en 2014) aan zijn stoel gekluisterd.

Wie er de vorige keer in Brussel bij was, weet dat Costello nog niets aan overtuigingskracht ingeboet heeft. Het was een avond (31 songs of twee uur en 41 minuten) vol schoonheid, humor en kippenvelmomenten met in de bisreeks (13 songs of 71 minuten) extra ondersteuning door zijn trouwe pianist Steve Nieve.

Hoogtepunten uit zijn oeuvre aanstippen is onbegonnen werk. De teller van studioplaten staat ondertussen op 32 en beslaat de meest uiteenlopende genres en bondgenootschappen. Gelukkig voor ons bundelde Costello zijn meest ontroerende anekdotes nu zelf in een autobiografie Unfaithful Music & Disappearing Ink en bijhorende soundtrack Unfaithful Music & Soundtrack Album.

Welke nummers Costello in mei precies van stal zal halen, weet hij zelf nog niet. Maar dat The King of Belgium iedereen omver zal blazen met zijn stem, gitaar, piano en songs staat nu al vast. De vele hits, obscure parels en zorgvuldig gekozen covers zullen - ontdaan van alle franje - niemand onberoerd laten. De titel van zijn eerste album My aim is true blijkt nog steeds profetisch.

http://www.elviscostello.com

Voor dit concert kan je geen kaarten kopen met jongeren cultuurcheques, muziekcheques van Gate 15 (Antwerpen studentenstad) of kaarten aan het VT-tarief."

MOOT

User avatar
Man out of Time
Posts: 1101
Joined: Fri Jul 06, 2007 8:15 am
Location: Belgium / West Midlands
Contact:

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016

Postby Man out of Time » Tue Apr 12, 2016 12:32 pm

Preview in Dutch by Peter Briers in Gazet van Antwerpen on 9 November 2015:

"Elvis Costello gaat intiem in De Roma

De veelzijdige, Britse muziekveteraan Elvis Costello komt op 16 mei 2016 voor een intiem soloconcert naar De Roma. De laatste decennia trad hij in ons land al op met The Sugarcanes, The Allen Toussaint Band, Steve Nieve, The Imposters en zelfs The Attractions.

Costello’s solo-optredens zijn telkens legendarische gebeurtenissen. In 1989 kreeg hij een weide in T/W muisstil en nadien hield hij een volle Elisabethzaal (2011) en Koninklijk Circus (2012 en 2014) aan zijn stoel gekluisterd. Wie er onlangs in Brussel bij was, weet dat Costello nog niets aan overtuigingskracht ingeboet heeft.

Welke nummers Costello in mei precies van stal zal halen, weet hij zelf nog niet, maar dat hij iedereen opnieuw omver zal blazen met zijn stem, gitaar, piano en songs, daar zijn de fans nu al zeker van.

Praktisch

Op 16 mei 2016 om 20.30u in De Roma, Borgerhout. http://www.deroma.be"

Or in "English" via Google Translate:

Elvis Costello is intimate in Roma

The versatile British music veteran Elvis Costello is on May 16, 2016 for an intimate solo concert at the Roma. The last decades he appeared already in our country with the Sugar Canes, The Allen Toussaint Band, Steve Nieve, The Imposters and even The Attractions.

Costello's solo performances are legendary events each. In 1989 he received a meadow in T/W silent and afterwards he held a full Elizabeth Hall (2011) and Royal Circus (2012 and 2014) glued to his seat. Who was recently in Brussels knows that Costello has lost none of his persuasiveness.

Which songs Costello will get exactly stable in May, he knows yet, but he will blow you away everyone again with his voice, guitar, piano and songs, because the fans are already assured.

Practical

On May 16 2016 at 20.30h in De Roma, Borgerhout. http://www.deroma.be"

MOOT

johnfoyle
Posts: 14141
Joined: Wed Jun 04, 2003 4:37 pm
Location: Dublin , Ireland

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016

Postby johnfoyle » Fri May 13, 2016 8:59 am

Who's going?

johnfoyle
Posts: 14141
Joined: Wed Jun 04, 2003 4:37 pm
Location: Dublin , Ireland

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016

Postby johnfoyle » Sun May 15, 2016 5:56 pm



sweetest punch
Posts: 3333
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016

Postby sweetest punch » Mon May 16, 2016 12:51 pm

Concert is postponed/cancelled. Elvis is sick.
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.

User avatar
krm
Posts: 852
Joined: Sun Oct 21, 2007 6:10 am
Location: Sweden Skåne

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016

Postby krm » Mon May 16, 2016 1:32 pm

Venue website: http://www.deroma.be/Kalender/Voorstell ... tello.aspx
Helaas moet Elvis Costello het concert van deze avond in De Roma – Antwerpen annuleren wegens een infectie aan de luchtwegen.

Last minute werd beslist om het concert niet te laten doorgaan.

Alle tickethouders worden persoonlijk verwittigd ivm omruiling of terugbetaling.

Artiest en organisatoren proberen alsnog het concert op een later tijdstip te laten doorgaan.

or as our friend google translate prefer to express it:

Unfortunately, Elvis Costello must concert this evening in Roma - cancel Antwerp because of a respiratory infection.

Last minute it was decided not to continue the concert.

All ticket holders will be notified personally concerning exchange or refund.

Artist and organizers still are trying to make the concert later proceed.

johnfoyle
Posts: 14141
Joined: Wed Jun 04, 2003 4:37 pm
Location: Dublin , Ireland

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016

Postby johnfoyle » Mon May 16, 2016 1:33 pm

https://twitter.com/ElvisCostello/statu ... 0762433536

https://twitter.com/ElvisCostello/statu ... 0762433536


My deep apologies for the unavoidable late cancelation due to illness. I will return to give you my best as soon as possible.

In the meantime, enjoy my friends, Larkin Poe and know I appreciate your understanding and that of all concerned. EC

User avatar
Man out of Time
Posts: 1101
Joined: Fri Jul 06, 2007 8:15 am
Location: Belgium / West Midlands
Contact:

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016 Cancelled/ Postponed

Postby Man out of Time » Mon May 16, 2016 1:47 pm

Article in Dutch published just now in De Morgen online reads:

Elvis Costello annuleert concert in zaal De Roma

Elvis Costello heeft het concert dat hij deze avond speelt in De Roma in Antwerpen moeten annuleren wegens een infectie aan de luchtwegen. Dat maakt de persverantwoordelijke van concertorganisator Greenhouse Talent bekend in een persbericht. De beslissing is "last minute" genomen.

Alle tickethouders worden persoonlijk verwittigd in verband met omruiling of terugbetaling. De artiest en organisatoren proberen alsnog het concert op een later tijdstip te laten doorgaan, luidt het. "

Or in "English" via Google Translate:

"Elvis Costello cancels concert in De Roma

"Elvis Costello has cancelled the concert that he must play this evening at De Roma in Antwerp because of a respiratory infection. The press officer of concert organizer Greenhouse Talent announced in a press release. The decision was made "last minute".

All ticket holders will be notified in person in connection with an exchange or refund. The artist and organizers still are trying to rearrange the concert for a later date."

It seems Larkin Poe are still appearing, presumably playing for more than 30 minutes, so good luck to them.

MOOT

sweetest punch
Posts: 3333
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016 - cancelled/postponed

Postby sweetest punch » Thu Jun 30, 2016 11:40 am

Received a mail today with the new date: March 12, 2017.
http://www.deroma.be/Kalender.aspx#!eventid=1018
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.

johnfoyle
Posts: 14141
Joined: Wed Jun 04, 2003 4:37 pm
Location: Dublin , Ireland

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016 - now March 12, 2017

Postby johnfoyle » Thu Mar 02, 2017 3:22 am

Who's going ?

johnfoyle
Posts: 14141
Joined: Wed Jun 04, 2003 4:37 pm
Location: Dublin , Ireland

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016 - now March 12, 2017

Postby johnfoyle » Sat Mar 11, 2017 7:19 pm

Anyone?

sweetest punch
Posts: 3333
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016 - now March 12, 2017

Postby sweetest punch » Sun Mar 12, 2017 6:23 pm

Brilliant show, even better than yesterday!
I will post a setlist tomorrow, but I will share one thing already: Elvis premiered another new song, a sequel to Jimmy Standing In The Rain. The title sounds something like "bury me underline'.
Last edited by sweetest punch on Mon Mar 13, 2017 7:31 am, edited 2 times in total.
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.


sweetest punch
Posts: 3333
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016 - now March 12, 2017

Postby sweetest punch » Mon Mar 13, 2017 4:33 am

Setlist:

01. Red Shoes
02. Poison Moon
03. Accidents Will Happen
04. Ascension Day
05. Church Underground
06. Stella Hurt
07. Watching The Detectives
08. Shipbuilding
09. Deep Dark Truthful Mirror
10. Stripping Paper
11. A Face In The Crowd
12. Little White Lies
13. Beyond Belief
14. Toledo
15. Suit Of Light
16. New song (Bury Me Underline???)
17. Alison (unplugged)
---------
18. Blood & Hot Sauce
19. No Man's Woman
20. I Can't Stand Up
---------
21. 45
22. Veronica
23. Jimmy Standing In The Rain / Brother Can You Spare Me A Dime?
24. Vitajex
25. She
26. I Want You
Last edited by sweetest punch on Mon Mar 13, 2017 7:31 am, edited 3 times in total.
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.

User avatar
krm
Posts: 852
Joined: Sun Oct 21, 2007 6:10 am
Location: Sweden Skåne

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016 - now March 12, 2017

Postby krm » Mon Mar 13, 2017 4:56 am

song no7???

sweetest punch
Posts: 3333
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016 - now March 12, 2017

Postby sweetest punch » Mon Mar 13, 2017 5:34 am

I corrected the numbering in my previous post.
There was no extra 7th song.
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.

sweetest punch
Posts: 3333
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016 - now March 12, 2017

Postby sweetest punch » Mon Mar 13, 2017 3:16 pm

http://www.humo.be/concert-reviews/3758 ... n-12-maart

Concertreview: Elvis Costello (De Roma, 11 en 12 maart)

4 sterren (van de vijf)

Als Elvis Costello in bed even inventief, onvoorspelbaar, flexibel en passioneel is als op het podium, dan moet zijn seksleven met Diana Krall op z’n minst interessant zijn.

Het zegt wat over de status die Costello in Engeland geniet dat superkomiek Harry Enfield bereid is om hem te introduceren in een video, als het typetje van een kleffe vintage showbizz creep. Het hele decor van Costello’s Detour toernee was trouwens zwaar retro, compleet met lampenkap, fifties televisieset, primitieve Napoleon Dynamite megafoon en old school dandy hoed en wandelstok. ‘This tour is called the Detour (omweg) tour ‘cause that’s what we call de (the) tour where I come from’, zei Costello – ’t was niet z’n enige doordenker waarvoor je kennis van de Engelse taal op scherp moest staan. Een andere was ‘The crappy design of this instrument more than makes up in fidelity, which is more than you can say of most men’ was een andere.

Ironie was een van z’n wapens, de hele avond door (‘…I was staying at the ritzy Howard Johnson hotel’ – in werkelijkheid is dat een goedkope luizenbak voor beginnende muzikanten met een luizig budget).

Hij grapte over Apple: ‘I got a job in computers… back then it was just me and a guy called Steve’.

De voormalige alcoholist Costello was ook niet vies van zelfspot: ‘I was trying to rid the world of alcohol… mostly by drinking it’. En: ‘She was a siren in a slinky satin dress sipping a Singapore Sling… Try saying that after five or six Singapore Slings’.

Costello – met zonnebril en knalrode hoed en schoenen die ze in Engeland brothel creepers (bordeelsluipers) noemen – bespeelde zeven gitaren, een piano en een ukulele. Niet altijd even goed, om eerlijk te zijn: soms zo onstuimig dat de song er onder leed – een punk van 62. Hij was ook niet altijd toonvast, maar zijn bezieling en passie en gevoel voor humor compenseerden die minimale foutjes ruimschoots.

Tijdens zijn Spectacular Spinning Songbook toernee van een paar jaar geleden mocht het publiek de songs kiezen, deze keer deed hij het zelf. Er waren songs over lange vergeten actrices (het mooie ‘Stella Hurt’, over Teddy Grace’s ‘fall from grace’).

Ik miste The Attractions en de Confederates en de Imposters tijdens songs als ‘Watch Your Step’, ‘Pump It Up’, ‘I Can’t Stand Up for Falling Down’ en ‘Watching the Detectives’, al deed Costello’s subtiele gebruik van een loop pedal hem bijwijlen als een groep klinken. Vooral ‘Watching the Detectives’ ontaardde in iets dat een spookorkest voor een horrofilm had kunnen maken. Het had nog weinig uitstaans met het origineel, maar ’t klonk potent. En natuurlijk tourt Costello tegenwoordig solo (net zoals Randy Newman dat al jaren doet) omdat het minder kost en dus meer opbrengt dan een groep. Maar ik denk niet dat iemand in de Roma kloeg, zeker niet toen Costello op zaterdag tijdens een prachtig ‘I Want You’ akoestisch en onversterkt een wandeling doorheen de zaal maakte – zondag deed hij dat niet, maar was de versie zo mogelijk nog beter en passioneler en op electrische gitaar, met de mooiste subtiele effecten (echo, vibrato, tremelo…) die wat in wezen een simpele love song is optilden tot het niveau van mythische hymne.

Op de als Lupe-O-Tone retro-tv aangeklede videowall (nou ja, een veredeld wit gordijn) kwamen foto’s uit Costello’s verleden voorbij, afgewisseld met beelden van legenden uit Hollywood en Tin Pan Alley. En een affiche van een festival uit de jaren tachtig met onder andere David Bowie en Lou Reed – Costello is de enige overlevende van de line-up van toen.

Het werden twee storyteller shows, een format dat, en daar krijgt hij te weinig waardering voor, min of meer werd uitgevonden door Ray Davies. Unplugged, met een arsenaal aan grappen en anekdotes.

Declan Patrick Aloysius MacManus zette zowat heel z’n stamboom in het zonnetje, van z’n grootvader die als trompetspeler de loopgraven werd ingestuurd via z’n croonende overspelige vader tot z’n tantes en zussen – de aanleiding voor een ingetogen ‘Jimmie Standing in the Rain’, met een flard ‘Brother Can You Spare a Dime’ er bovenop. ‘Mijn grootvader was net geen dwerg: rechtstaand was hij kleiner dan zijn geweer met bajonet. Wij MacManussen groeien elke generatie tien centimeter. Binnen honderd jaar zullen we een ras van reuzen zijn.’

Zijn vader Ross (Declan, Elvis is er de dubbelganger van) trad op die legendarische avond in 1963, toen tijdens de Royal Variety Performance John Lennon zei ‘U kan applaudisseren, en de mensen in de dure loges (hij bedoelde de koninklijke familie) kunnen met hun juwelen ratelen’. Costello zei droog: ‘Omdat Marlène Dietrich, Burt Bacharach en die vier gastjes uit Liverpool die avond de show stalen, herinnert niemand zich dat mijn vader toen ‘I Had a Hammer’ speelde, een van de favoriete arbeidshymnes van de Queen Mother, heel begrijpelijk, in acht genomen dat zij zelf in haar hele leven geen seconden had gewerkt’.

Op het scherm verscheen eerst een schattige foto van de vijfjarige Declan aan de piano, dan de eerste van een reeks foto’s van z’n vader Ross. ‘Mijn vader kwam al op tv toen ik vier jaar oud was. Eén keer betrapte mijn moeder me toen ik, gewapend met een schroevendraaier, achter de televisie zat: ik wilde kijken of papa daar nu echt in zat. Eén schroeverdraaiermoment later en ik had hier niet gezeten. Mijn vader was een crooner, die leek op Peter Sellers of, voor de jongeren onder u, op Austin Powers. Hij speelde pragmatisch waar de markt om vroeg, zelfs covers van ‘It’s Not Unusual’ van Tom Jones of ‘See Emily Play’ van Pink Floyd. Maar later heeft hij een psychedelische periode gehad met zijn groep: The Hand Embroidered Lemon Peel. Al heb ik hem er altijd van verdacht dat dat slechts een manier was om hippiegrietjes te versieren.’

Elvis vertelde ook hoe z’n vader ook op cruiseschepen had gezongen, één keer voor Duke Ellington: ‘Ik heb de handtekening nog die mijn vader aan Duke heeft gevraagd. Duke Ellington was doodsbang om te verdrinken en ijsbeerde dag en nacht over het dek om wakker en alert te blijven in geval het schip zonk – true story. Deze song gaat over mijn vader…’ Waarop hij een mooi ‘Suit of Lights’ inzette.

Er waren heel wat songs over al dan niet spaak gelopen relaties en overspel, niet verwonderlijk voor iemand die met jazzgodin Diana Krall aan z’n derde huwelijk toe is: ‘No Man’s Woman’ (inclusief verwijzing naar Donald Trump en het droge commentaar ‘Behind every throne there’s a woman saying ‘Oh my god what have I done?!’), ‘She’s Pulling Out the Pin’, ‘I’ll Wear it Proudly’… Vooral ‘Stripping Paper’ was mooi: ‘Dit gaat over een vrouw die na haar echtscheiding in haar appartement de lagen behangpapier verwijdert, tot ze belandt bij de laag die er hing toen ze haar man indertijd leerde kennen. Dit is wellicht de eerste song ooit over binnenhuisarchitectuur.’

‘Walkin’ My Baby Back Home’ droeg Elvis op aan vrouw en kinderen, ver weg, thuis. ‘Het is zaterdagavond, dus terwijl wij hier gezellig zitten, maken mijn kinderen vlijtig hun huiswerk,’ zei hij sarcastisch. ‘Nee, ze zijn al tien jaar dus ongetwijfeld zitten ze nu whisky te hijsen en sigaren te roken.’

Hij bracht ook hulde aan Allen Toussaint - ook al dood. ‘Ik leerde hem kennen toen we samen aan een song van Yoko Ono werkten - niet de manier waarop ik dàcht hem te zullen leren kennen. Allen vond alle Attractions sympathiek, dat kon zelfs ik niet zeggen. Hij heeft me in zijn gouden Rolls Royce meegenomen naar een vriendin van hem die broccoli zou maken – ik dacht eerste dat ‘broccoli eten’ codetaal was, of New Orleans slang. Broccoli eten met een legendarische pianist, je kan het niet verzinnen. Ik heb later nog een eigen arrangement gemaakt van zijn ‘Tipitina’: ik heb gewoon alle moeilijke akkoorden weggelaten.’

‘Shipbuilding’ was zeker een hoogtepunt. ‘Veronica’, ‘Less than Zero’ en ‘Every Day I Write the Book’ ook, al bekende Elvis dat hij die laatste song lang haatte: ‘Ik schreef ‘m op tien minuten tijd en toch werd het een hit, en als goede katholiek voelde ik me daar lang schuldig over’. Hij speelde ook een paar songs uit een musical waaraan hij al enkele jaren werkt (‘Geen zorg, er komt geen cat of phantom in voor. Wel een duivel, da’s altijd handig.’)

Toen zondag ergens in de zaal een glas omviel, grinnikte Elvis, die in Antwerpen op elfkroegentocht was geweest ‘Ah, het geluid van bierflessen die door de zaal rollen – altijd een goed teken, en een geluid dat ik gek genoeg vaker in België hoor dan elders. Het ligt wellicht aan al die bier stokende monniken hier.’

‘Alison’ was het voorlopige slotakkoord van de set, akoestisch en onversterkt gebracht op de rand van het podium – een showstopper, zoals de Amerikanen dat noemen. Je kon letterlijk een speld horen vallen – dát is de kracht van een onverwoestbare topballad gebracht door een doorwinterd entertainer. Ook mooi dat uit het publiek een sporadisch neurieën weerklonk, alsof de drang groot was mee te zingen maar de drang om elke noot die Elvis zong volledig op te slorpen nog groter.

Zoals vaker speelde Costello een stuk of duizend bisnummers, waaronder ‘She’ (‘Een song uit mijn flamenco-cd, ik heb me laten vertellen dat die in België goud heeft gehaald.’), ‘(What’s So Funny about) Peace, Love and Understanding’ en ‘45’ (‘Mijn moeder was al op haar veertiende verkoopster in een platenzaak. Mijn ouders leerden elkaar daar kennen, dus je kan wel zeggen dat ik zonder platen nooit had bestaan.’)

De twee shows liepen grotendeels gelijk en Costello vertelde ook een aantal spontaan lijkende grapjes twee keer (‘I didn’t want to be a magician…did I say ‘Magician’? I meant ‘musician’’), ‘…film noir…which is French for, eh, film noir.’ , ‘…Just like me, she had to leave town and change her name to become famous. Just like me, she looks pretty good in a cocktail dress.’)

Toch improviseerde hij ook vaak. Eén keer, niet in Antwerpen maar in de States, brak tijdens ‘Accidents Will Happen’ een snaar van z’n gitaar. Andere muzikanten leggen het nummer dan stil tot hun roadie een andere gitaar brengt. Costello daarentegen zong verder terwijl hij naar de piano stapte en speelde ‘Accidents will happen’ daar verder, ter illustratie van de titel. Dát soort, alerte, ervaren, altijd op z’n pootjes belandende muzikant is hij.

Ook ‘Accidents Will Happen’ was goed voor een anekdote over een wilde affaire met een vrouwelijke taxichauffeur in Tucson, Arizona: ‘…lang voor een muur die staat scheidde van Mexico.’

Het zegt wat over Costello’s oeuvre (geen te duur woord) dat je met twee shows van in totaal 5 (vijf!) uur en veertig songs toch op je honger bleef zitten: geen ‘God Give Me Strength’ (hij kan de hoge noten niet meer aan), geen ‘Chelsea’, geen ‘New Lace Sleeves’, geen ‘Jack of All Parades’, geen ‘Briljant Mistake’, geen ‘My Brave Face’, geen ‘Clubland’, geen ‘Oliver’s Army’, geen ‘Almost Blue’, geen ‘When I Was Cruel’, geen…

En het zegt wat over hem, meer bepaald over zijn grootmoedigheid, dat hij beide avonden het handvol Belgen dankte die vorig jaar toen zijn concert in de Roma een uur voor aanvang werd afgelast toch de moeite hadden genomen om naar de zusjes van Larkin Poe te luisteren, ‘want ik weet dat als de headliner op het laatste moment afzegt, heel wat minder lieve mensen dan jullie het voorprogramma met flessen zouden bekogelen’.

Net zoals Randy Newman maakt Costello soms grapjes over de stad of het land waar hij speelt – Newman smaalt in België over de Duitsers en de Hollanders, en vice versa. Costello maakte geen verwijzing naar ‘King of America’, de cd die eerst ‘The King of Belgium’ zou heten. Maar hij zei na ‘Deep Dark Truthful Mirror’ wel, niet zonder sarcasme: ‘Ik was niet zeker dat een trotse en bijzondere natie als België een song over zelfhaat en schaamte zou waarderen, maar zo zie je maar: die dragen we allemaal in ons’. En hij prees wel tot drie keer toe De Roma (‘This beautiful theater…’) en indirect de horden vrijwilligers die dat unieke project draaiende houden.

Het waren niet de allerbeste concerten die ik ooit van Costello zag, maar zeker memorabele avonden.

----------------------
Google translate:

Concert Review: Elvis Costello (Roma, 11 and 12 March)

4 stars (out of 5)

If Elvis Costello in bed is just as inventive, unpredictable, flexible and passionate as on stage, then sexlife with Diana Krall must be at least interesting.

It says something about the status Costello in England enjoying the super comedian Harry Enfield is willing to introduce him in the video, as the typetje a soggy vintage showbiz creep. The whole decor of Costello's Detour tour was indeed heavy retro, complete with shade, fifties TV set, primitive Napoleon Dynamite megaphone and old school dandy hat and cane. "This tour is called the Detour (detour) tour 'cause that's what we call the (the) tour where I come from," Costello said -' twas not his only by thinker which your knowledge of the English language was sharply stand. Another was "The crappy design of this instrument more than makes up in fidelity, All which is more than you can say or must one" was another.

Irony was one of his arms, the whole evening ( "... I was staying at the ritzy Howard Johnson Hotel '- in reality it is a cheap luizenbak for aspiring musicians with a lousy budget).

He joked about Apple: "I got a job in computers ... back then it was just me and a guy called Steve.

The former alcoholic Costello was not averse to self-mockery: "I was trying to rid the world of alcohol ... mostly by drinking it." And: 'She was a siren in a slinky satin dress sipping a Singapore Sling ... Try saying That after five or six Singapore Slings.

Costello - with sunglasses and bright red hat and shoes that they call in England a brothel creepers (bordeelsluipers) - seven-recorded guitars, piano and ukulele. Not always well, to be honest, sometimes so boisterous that the song had suffered under it - a punk of 62. He was not always in tune, but his enthusiasm and passion and sense of humor offset the minimal flaws amply.

During his Spectacular Spinning Songbook tour a few years ago the public was choosing the songs, this time he did it himself. There were songs long forgotten actresses (the beautiful "Stella Hurt," about Teddy Grace's 'fall from grace').

I missed The Attractions and Confederates and the Imposters during songs like 'Watch Your Step', 'Pump It Up, "" I Can not Stand Up for Falling Down "and" Watching the Detectives "did all Costello's subtle use of a Over pedal several times him sound like a group. Especially "Watching the Detectives" degenerated into something that could make a ghost orchestra for a horrofilm. It had little to do with the original, but it sounded potent. And of course today Costello is touring solo (as Randy Newman doing for years) because it is less expensive and thus yields more than one group. But I do not think anyone complained in Roma, especially when Costello on Saturday during a lovely 'I Want You' acoustic and unamplified took a walk through the hall - Sunday he did not do that, but it was the version even better and Passioneler and electric guitar, with the most subtle effects (echo, vibrato, tremolo ...) that what is essentially a simple love song is lifted to the level of mythic hymn.

On as Lupe-O-Tone Retro TV dressed videowall (well, a refined white curtain) were photos from Costello's past by, interspersed with images of legends from Hollywood and Tin Pan Alley. And a poster of a festival in the eighties including David Bowie and Lou Reed - Costello is the only survivor of the lineup by then.

The two were storyteller shows a format, and he does not get enough appreciation, more or less invented by Ray Davies. Unplugged, with an arsenal of jokes and anecdotes.

Declan Patrick Aloysius MacManus put almost all of his family tree in the sun, from his grandfather who was sent as a trumpet player in the trenches over his crooning to his adulterous father, aunts and sisters - triggered a modest "Jimmie Standing in the Rain, "a patch" Brother Can You Spare a Dime "on top. "My grandfather was just not a dwarf: standing up he was smaller than his rifle with bayonet. We MacManussen grow every generation ten centimeters. Within a hundred years we will be a race of giants. "

His father Ross (Declan, Elvis is the doppelganger) occurred on that legendary night in 1963 when said at the Royal Variety Performance John Lennon "You can applaud, and the people in the expensive lodges (he referred to the royal family) can rattling "with their jewels. Costello said dryly: "Because Marlene Dietrich, Burt Bacharach and four gastjes from Liverpool that night the show steel, nobody remembers my father when 'I Had a Hammer" played, one of the favorite arbeidshymnes of the Queen Mother, understandable , considering that they themselves had worked no seconds in her life. "

The screen first appeared a cute picture of the five-year Declan at the piano, the first of a series of photos of his father Ross. "My father already came on TV when I was four years old. One time my mother caught me when I was sitting armed with a screwdriver behind the TV, I wanted to see if dad sat there really. One schroeverdraaiermoment later and I had not been here. My father was a crooner, who looked like Peter Sellers or, for the youngsters among you in Austin Powers. He played pragmatically what the market demanded, even covers of "It's Not Unusual" by Tom Jones and "See Emily Play" by Pink Floyd. But later he had a psychedelic period with his band: The Hand Embroidered Lemon Peel. Although I have him always suspected that it was just a way to decorate hippiegrietjes. "

Elvis also told how his father had sung on cruise ships, once for Duke Ellington: "I signed yet my father has asked Duke. Duke Ellington was terrified of drowning and paced day and night on the deck to stay awake and alert in case the ship sank - true story. This song is about my father ... "Whereupon he a nice" Suit of Lights "set in.

There were a lot of songs about whether spoke failed relationships and adultery, not surprising for someone who is ready for his third marriage to jazz goddess Diana Krall "No Man's Woman" (including reference to Donald Trump and dry commentary 'Behind every throne there's a woman saying 'Oh my god what have I done ?!'), 'She's Pulling Out the Pin, "" I'll Wear it Proudly "... Especially Stripping Paper' was beautiful," This is about a woman which removes the layers of wallpaper in her apartment after her divorce until she arrives at the layer there was when she learned at the time to know her husband. This is perhaps the first song ever about interior design. "

"Walkin 'My Baby Back Home" Elvis wore on his wife and children, away, home. "It's Saturday, so while we sit comfortably here, my children do their homework diligently," he said sarcastically. "No, they are ten years so no doubt they are now hoisting whiskey and smoking cigars."

He also paid tribute to Allen Toussaint - even death. "I met him when we worked together on a song by Yoko Ono - not the way I thought I would get to know him. Allen found all Attractions sympathetic that even I could not say. He took me in his gold Rolls Royce would make a friend of him broccoli - I thought first that "eat broccoli" was code language, or New Orleans hose. Broccoli food with a legendary pianist, you can not invent it. I later made an arrangement of his own "Tipitina" I have just left out all the difficult chords.

'Shipbuilding' was definitely a highlight. "Veronica," "Less than Zero" and "Every Day I Write the Book" also already known Elvis his last song hated long, "I wrote him ten minutes and yet it became a hit, and as good catholic I felt guilty about that long. " He also played a few songs from a musical which he has been working for several years ( "Do not worry, there is no cat or phantom for. Well a devil, that's always useful.")

When Sunday somewhere in the room fell over a glass, grinned Elvis, who had been in Antwerp nightbirds certainly "Ah, the sound of beer bottles rolling around the room - always a good sign, and a sound that I strangely hear more in Belgium than elsewhere. It is perhaps all those beer stick monks here. "

"Alison" was the provisional final chord of the set, brought acoustic and unamplified on the edge of the stage - a showstopper, as the Americans call it. You could literally hear a pin drop - that's the power of an indestructible topballad spent a seasoned entertainer. Also nice that sounded an occasional humming of the audience, as if the drive was great singing along but the urge to each note Elvis sang to fully absorb even greater.

As often Costello played a piece or a thousand encores, including "She" ( "A song from my flamenco album, I've been told that it has achieved in Belgium gold. ')" (What's So Funny About) Peace, Love and Understanding "and" 45 "(" My mother was in her fourteenth saleswoman in a record. My parents met there, so you could say that I had never existed without plates.)

The two shows were largely similar and Costello also told some seemingly spontaneous joke twice (I dont wanna be a magician ... did I say 'Magician'? I meant 'musician' '),' ... film noir ... which is French for, uh, film noir. "" ... Just like me, she had to leave town and change her name to become famous. Just like me, she looks pretty good in a cocktail dress. ")

Yet he often improvised. Once, not jobs, but in the States, broke during "Accidents Will Happen" a string of his guitar. Other musicians then put the number still to their roadie brings another guitar. Costello sang on the other hand further when he stepped to the piano and played "Accidents will happen" on there, illustrating the title. That kind, alert, experienced and always on his feet belandende musician he is.

Also "Accidents Will Happen" was good for an anecdote about a wild affair with a female taxi driver in Tucson, Arizona: "... long before a wall that is separated from Mexico."

It says something about Costello's oeuvre (no fancy word) that with two shows a total of five hours and forty songs still remained just sit and wait (five!): No "God Give Me Strength" (he's the high notes can not anymore), no "Chelsea", no "New Lace Sleeves ', not a' Jack of All Parades 'no' Brilliant Mistake ', not' My Brave Face ', not' Clubland 'no' Oliver's Army ', not' Almost Blue ", not" When I Was Cruel ", no ...

And it says something about him, especially about his generosity, he both evenings the handful of Belgians thanked last year when his concert was canceled an hour before the Roma still had bothered to listen to the sisters of Larkin Poe , "because I know that as the headliner cancels at the last minute, much less dear people than you would pelt the schedule with bottles.

Like Randy Newman Costello sometimes makes jokes about the city or the country where he plays - Newman smirks in Belgium about the Germans and the Dutch, and vice versa. Costello made no reference to "King of America", the first CD 'The King of Belgium "would be called. But he said after "Deep Dark Truthful Mirror" Well, not without sarcasm: "I was not sure that a proud and special nation like Belgium would appreciate a song about self-hatred and shame, but if you have it: we all carry within us '. And he praised it three times, the Roma ( "This beautiful theater ...") and indirectly the hordes of volunteers who so unique project running smoothly.

It was not the best concerts I ever saw Costello, but certainly memorable evenings.
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.

User avatar
krm
Posts: 852
Joined: Sun Oct 21, 2007 6:10 am
Location: Sweden Skåne

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016 - now March 12, 2017

Postby krm » Wed Mar 15, 2017 11:20 am

New song - Stripping paper

fmmjha
Posts: 3
Joined: Wed Aug 11, 2010 3:32 am

Re: Elvis solo, Antwerp (Belgium), May 16, 2016 - now March 12, 2017

Postby fmmjha » Thu Mar 16, 2017 5:31 pm

The opening song was not "Red shoes", but "Less than zero" (on electric guitar)
The song he played here live for the first time was printed as "Under lime" on the setlist

filip


Return to “Elvis Costello General Discussion”

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 28 guests