Elvis & Steve and Carmen Consoli, Rome (Italy), August 28, 2023

Pretty self-explanatory
Post Reply
sweetest punch
Posts: 5961
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Elvis & Steve and Carmen Consoli, Rome (Italy), August 28, 2023

Post by sweetest punch »

https://www.rockol.it/news-736579/carme ... lano?amp=1

Google translation:
Carmen Consoli and Elvis Costello will do three live dates together
The appointments scheduled for August in Rome, Palermo and Milan

By Editorial Staff
“She has more original ideas in a handful of songs than some celebrated British or American bands in a whole concert.”
So said Elvis Costello in 2006 referring to Carmen Consoli after seeing her perform on stage in New York in a sold out concert where the British singer-songwriter was in the audience.

Costello, who had already had the opportunity to appreciate the Sicilian singer-songwriter a few years earlier, arrived surprisingly in the room after reading the announcement of her concert in "Time out" and at the end of the performance he went to congratulate her and her band , releasing that statement shortly thereafter.

This summer Elvis Costello's endorsement takes the form of a series of three dates that will see the two artists together on stage, alternating and/or combining their voices and sounds.

Three unique dates that will take place with this calendar:

28 August 2023 - Rome at the Auditorium Parco della Musica Ennio Morricone (Cavea)
August 29, 2023 - Palermo at the Teatro di Verdura
31 August 2023 - Milan at the Castello Sforzesco.

In concert Carmen & Elvis will travel between the stages of their careers alternating intimate moments with more rock ones, classic pieces known to the general public and particular reinterpretations of their repertoires.
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
sweetest punch
Posts: 5961
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis & Steve and Carmen Consoli, Rome (Italy), August 28, 2023

Post by sweetest punch »

Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
sweetest punch
Posts: 5961
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis & Steve and Carmen Consoli, Rome (Italy), August 28, 2023

Post by sweetest punch »

https://www.lastampa.it/spettacoli/musi ... -13000379/

Carmen Consoli: “Elvis Costello me lo sono trovato in camerino a New York, è come Battiato ha l’umiltà dei grandi”
Tre live in coppia con il cantautore americano per la Cantantessa: 28 agosto a Roma, il 29 a Palermo e il 31 a Milano: «Avremo poco tempo per provare e allora lui mi canta le mie canzoni al telefono”

Carmen Consoli, che effetto fa prepararsi agli incontri con Elvis Costello mentre lassù sulla sua testa, l’Etna si dà da fare?
«Mi emozionano le eruzioni. Il giorno della scomparsa di Battiato accade sempre. Per me è un momento di euforia, ho i miei parenti veneti a casa e con 40 gradi mia mamma prepara la caponata. Costello? Ogni tanto ho la sensazione che si tolga la maschera e mi dica: “Sono italiano, ho sempre finto di essere inglese”. Cura la pronuncia nella nostra lingua, gli piace tanto, è attratto dalla bellezza e dall’armonia. Quando studiavo al Berklee College of Music, a Boston, mi sono resa conto che il linguaggio della musica è italiano. E comunque ringrazio la vita per avermi dato questa occasione, con Elvis».

Avete già lavorato un po’ al progetto, lei sotto l’Etna e lui a Vancouver.
«Mi ritrovo sotto il vulcano, mentre Costello mi manda degli audio nel telefono, e mi canta le mie canzoni. Io gli faccio le mie proposte. Avremo poco tempo per provare, a Roma. Abbiamo preso in considerazione una trentina di pezzi, dobbiamo scegliere bene fra questi e saranno prove interminabili».

Strana accoppiata, di due irrequieti della musica d’autore.
«Ha entusiasmo. Ha in sé il fanciullino. Entusiasmo vuol dire giovinezza, uno nella vita deve fare ciò per cui è nato. Se non svengo, porterò avanti sul palco questo progetto».

Vi siete incontrati la prima volta nello studio di Red Ronnie, tanti anni fa a fine Novanta.
«Suonai Geisha e Costello rimase colpito dal brano in cinque ottavi».

Tanto che venne ad ascoltarla nel 2006, dopo 8 anni, al famoso concerto di New York così recensito dal New York Times: «Il passato per quanto distante e leggendario e la complessità del presente non sono mai lontani nelle sue canzoni».
«Lì mi stupì la sua umiltà che è dei grandi. A New York venne in camerino con gli occhi di un bambino: è uno come Battiato, che ti faceva sentire importante nascondendo la propria grandezza».

Qualche titolo che potrebbe uscire sul palco?
«Canzoni sue, per esempio la bellissima All This Useless Beauty, e canzoni mie. Cerco di creare un incontro fra lingue e sonorità, gli sono grata. Il punto è l’autenticità con la quale ti accosti alla musica. Il pensiero poetico ha un’altra spinta, non solo le note, e quel poco di poesia mia credo sia legata all’autenticità. Elvis ha riconosciuto in me questa caratteristica. Lui nel 1979 aveva inciso She di Aznavour e finì in cima alle classifiche, credo che certe scelte alludano al modo in cui si vuole stare al mondo. Come dico sempre a Carlo, mio figlio, che ora si è appassionato al suono del basso e viene spesso con me in studio, “Devi mettere il cuore e tutto viene meglio, ma il valore ci vuole”».

In tempi di intelligenza artificiale, sono pensieri che acquistano una certa rilevanza.
«In realtà, ci sono algoritmi che non hanno soluzione, la macchina va in tilt quando dici “quanto basta”. Le canzoni non si possono fare con un algoritmo, se ci metti Nick Cave con il suo repertorio, è il cuore che fa la differenza. Come canta Costello in This Useless Beauty: ma cosa dobbiamo fare di questa bellezza inutile? Rasiamo al suolo il Colosseo per necessità che non sono nemmeno umane? L’uomo non fa PIL, l’avanzare degli anni è una festa in tutte le sue fasi, mentre siamo condannati a seguire un criterio di obsolescenza. Mia madre ha quasi 80 anni ed è più bella adesso di quando aveva la mia età, suo nipote è pazzo di lei».

Lei ha in corso un tour con quattro formazioni diverse: con quale andrà all’incontro con Costello?
«Chitarra, violino e mandolino. Voglio essere popolare, voglio essere libera da beat. Ho sempre impressa Joan Baez quando si affacciò sul palco di Woodstock, voce e chitarra».

E poi il suo tour proseguirà.
«Sì, ho una stagione piena ma sparigliamo. Spalmo appunto il mio repertorio in quattro concerti... Suono in trio come farò con Costello, e in duo con Marina Rei, oppure in duo con il mio chitarrista, e infine con la band con la quale lui mi vide a New York».

——————————-
Google translation:

Carmen Consoli: "I found Elvis Costello in my dressing room in New York, he's like Battiato, he has the humility of the greats"
Three live shows paired with the American singer-songwriter for La Cantantessa: 28 August in Rome, 29 in Palermo and 31 in Milan: «We won't have much time to rehearse and so he sings my songs over the phone"

Carmen Consoli, what is the effect of preparing for meetings with Elvis Costello while Etna is busy up there above his head?
«The eruptions excite me. The day of Battiato's disappearance always happens. For me it is a moment of euphoria, I have my Venetian relatives at home and with 40 degrees my mother prepares the caponata. Costello? Sometimes I have the feeling that she takes off her mask and says to me: "I'm Italian, I've always pretended to be English". He takes care of the pronunciation in our language, he likes it a lot, he is attracted by beauty and harmony. When I was studying at Berklee College of Music, in Boston, I realized that the language of music is Italian. And in any case, I thank life for giving me this opportunity, with Elvis».

You have already worked a bit on the project, she under Etna and him in Vancouver.
“I find myself under the volcano, while Costello sends audios to my phone, and he sings me my songs. I make my suggestions. We will have little time to rehearse in Rome. We have taken into consideration about thirty pieces, we have to choose well among these and they will be endless trials».

Strange pairing, of two restless auteur music.
«He has enthusiasm. He has the little boy in him. Enthusiasm means youth, one in life must do what he was born to do. If I don't faint, I will continue this project on stage."

You met for the first time in Red Ronnie's studio, many years ago in the late nineties.
«I played Geisha and Costello was struck by the piece in five eighth notes».

So much so that he came to listen to it in 2006, after 8 years, at the famous New York concert thus reviewed by the New York Times: «The past, however distant and legendary, and the complexity of the present are never far away in his songs».
«There he amazed me his humility of him who is one of the greats. In New York he came to the dressing room with the eyes of a child: he is someone like Battiato, who made you feel important by hiding his greatness ».

Any titles that could come out on stage?
«Songs by him, for example the beautiful All This Useless Beauty, and songs by me. I try to create an encounter between languages and sounds, I am grateful to him. The point is the authenticity with which you approach the music. Poetic thought has another boost, not just the notes, and what little of my poetry I believe is linked to authenticity. Elvis recognized this trait in me. In 1979 he had recorded She by Aznavour and it ended up at the top of the charts, I think certain choices allude to the way one wants to be in the world. As I always say to Carlo, my son, who is now passionate about the sound of the bass and often comes with me to the studio, "You have to put your heart into it and everything gets better, but value is needed"».

In times of artificial intelligence, these are thoughts that acquire a certain relevance.
«In reality, there are algorithms that have no solution, the machine goes haywire when you say "enough". Songs can't be made with an algorithm, if you put Nick Cave with his repertoire, it's the heart that makes the difference. As Costello sings in This Useless Beauty: but what are we to do with this useless beauty? Are we razing the Colosseum to the ground for needs that aren't even human? Man does not make GDP, the passing of the years is a celebration in all its phases, while we are condemned to follow a criterion of obsolescence. My mother is almost 80 and she is more beautiful now than when she was my age, her niece is crazy about her ».

You have a tour underway with four different formations: with which one will you go to meet Costello?
«Guitar, violin and mandolin. I want to be popular, I want to be beat free. I have always impressed Joan Baez when she appeared on stage at Woodstock, voice and guitar ».

And then her tour will continue.
«Yes, I have a full season but let's sort things out. I spread my repertoire in four concerts... I play in a trio as I will with Costello, and in a duo with Marina Rei, or in a duo with my guitarist, and finally with the band with which he saw me in New York».
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
sweetest punch
Posts: 5961
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis & Steve and Carmen Consoli, Rome (Italy), August 28, 2023

Post by sweetest punch »

https://www.corriere.it/spettacoli/23_a ... 4d3c.shtml

Consoli e Costello, la strana coppia: «Ci siamo conosciuti da Red Ronnie. E mio figlio di 10 anni ora fa il bassista»

di Barbara Visentin
I due insieme in un tour. Lui: «È molto poetica». Lei: «Mi ricorda il grande Battiato»

A Vancouver è mattina presto, a Catania invece è pomeriggio e c’è l’Etna che sta eruttando. Dal Canada alla Sicilia viaggiano messaggi audio e ferve un lavoro artistico che vede da un capo Elvis Costello e dall’altro Carmen Consoli: il grande cantautore britannico - che da anni vive in Canada - e la Cantantessa si stanno preparando per i tre concerti che li vedono insieme sul palco, il 28 agosto a Roma, il 29 a Palermo e il 31 a Milano.
Quando vi siete conosciuti?
Elvis Costello: «Eravamo entrambi ospiti a una bellissima trasmissione tv in Italia, non so se la facciano ancora, il Roxy Bar di Red Ronnie. Mi sono subito innamorato della musica di Carmen e ho iniziato a seguire quel che faceva. Poi sono andato a vederla quando è venuta a New York con il disco “Eva contro Eva”. Penso che abbia un sound veramente poetico».
Carmen Consoli: «A New York, era il 2006, mi trovai questo spettatore un po’ insolito e rimasi senza parole. Venne nei camerini e fu la riconferma della grandezza di un artista che prima avevo ammirato solo nei dischi, ma che di persona era garbato e umile».
Com’è nata l’idea di questo mini-tour?
CC: «Si realizza un desiderio che avevo. Chi non vorrebbe duettare con un mito della propria infanzia?».
EC: «Condividere il palco sarà divertente e unirà i nostri pubblici, il suo immagino molto più grande del mio in Italia. In questo senso ci potremo aiutare a vicenda».
Costello, in un video sui social ha detto che sta imparando l’italiano per Consoli.
CC: «Sì, e avete sentito che bella pronuncia che ha?»
EC: «Sono venuto in Italia a studiare oltre 20 anni fa, ma non sono stato un bravo studente. Mi affascinano le parole e in generale i suoni, quindi più che imparare la grammatica ho una gran collezione di vocaboli».
Quindi canterete l’uno i brani dell’altra?
EC: «Abbiamo scelto un po’ di canzoni che proveremo insieme quando arriverò a Roma fra qualche giorno. Ci saranno delle sorprese: lei potrà adattare in italiano qualcosa di mio, io qualcosa di suo in inglese e poi se avrò il coraggio proverò a cantare qualcosa in italiano. Spero che il pubblico capirà che tutto sarà fatto con affetto verso le canzoni».
CC «Abbiamo una vasta rosa di pezzi, sia cover che brani nostri. Al momento stiamo facendo proposte e spaziando. Poi alle prove decideremo».
Carmen, cosa ammira di Elvis Costello?
«Mi piace la sua poetica mossa dalla ricerca del bello. E poi si concentra sull’ascolto, non è uno che ti parla sopra e ti insegna, anche se potrebbe farlo. Un carattere simile ce l’aveva Franco Battiato: voleva sempre sapere cosa avevi da dire tu e non era egoriferito. Ma le grandi personalità hanno questa peculiarità, riescono a mettere da parte la loro grandezza per dare spazio agli altri. E ora che Franco mi manca, tendo a cercare le sue caratteristiche in quel che voglio nella mia vita: vorrei confrontarmi e dialogare con persone come lui».
Elvis, in Italia lei ha anche un altro amico illustre, Roberto Benigni.
«Lo conosco dagli anni 80, quando portavo in giro il mio “Spinning songbook”, il canzoniere girevole in cui le canzoni in scaletta venivano scelte random dal pubblico. Roberto ha partecipato a un live a Roma, col suo fantastico humor anarchico. Poi sono andato al suo spettacolo su Dante a New York ed è stata una delle serate di teatro più belle che abbia mai visto».
A febbraio è scomparso Burt Bacharach: qual è il ricordo più vivido della vostra lunga collaborazione?
«La gente tende ad appiccicare definizioni molto semplici ad artisti molto complessi e di Burt si parlava sempre come di un artista “easy listening”. Ma nelle sue canzoni non c’è assolutamente nulla di facile. Scriveva strutture musicali ambiziose e complesse ed era una persona piena di fascino per natura».
Ha collaborato anche con Paul McCartney.
«Quel che ho notato sia in Burt sia in Paul è che una volta che trovano una melodia, non la piegano per alcun motivo al testo, magari per farci stare una rima intelligente o due sillabe in più. Nessuno dei due sacrificherebbe mai la superiorità della melodia. Io invece non sono così disciplinato».
In questo periodo sta lavorando a cose nuove?
«Da 7 anni ho in ballo un musical per cui ho scritto molte canzoni. Poi sto partecipando alla realizzazione di uno spettacolo teatrale a Londra e di recente ho collaborato con i Joker Out, la giovane rock band slovena che quest’anno era all’Eurovision. Credo che se mi trovassi sul palco accanto a questi bellissimi ventenni le loro fan sarebbero scioccate e si chiederebbero “chi ha fatto salire quel signore?”».
Lei invece Carmen è in tour con vari progetti quest’estate.
«Sono contenta che ancora la musica sia per me un momento di evasione che mi fa sognare. E sto trasformando il tour in una vacanza, porto con me anche mio figlio che si diverte da pazzi. Io ho le preoccupazioni da mamma, ma lui è autonomo, mi accorda le chitarre e ormai può fare il mio backliner».
È un musicista in erba?
«Suona il contrabbasso e a 10 anni è una bella promessa. Anche quando lavoro mi aiuta, a volte gli chiedo di farmi una nota o cose del genere. Insomma mi è capitato un figlio bassista. Poi chissà, magari farà altre cose, ma per il momento condividiamo il gioco della musica».
Guardando avanti, pensa a Sanremo?
«Ci penso sempre e mi piace da morire. Non c’è mai la circostanza di avere il pezzo giusto al momento giusto, altrimenti ci andrei correndo. Intanto mi diverto a guardarlo da casa, con il nostro rito, cioè mangiando la pizza alla selvaggia sul tappeto».

———————-
Google translation:

Consoli and Costello, the odd couple: «We met at Red Ronnie. And my 10-year-old son is now a bass player»

by Barbara Visentin
The two together on a tour. He: «It's very poetic». She: «It reminds me of the great Battiato»

In Vancouver it is early morning, in Catania it is afternoon and there is Etna erupting. Audio messages travel from Canada to Sicily and a fervent artistic work sees Elvis Costello on one side and Carmen Consoli on the other: the great British singer-songwriter - who has lived in Canada for years - and the Singer are preparing for the three concerts that will they see together on stage on 28 August in Rome, 29 in Palermo and 31 in Milan.
When did you meet?
Elvis Costello: «We were both guests at a beautiful TV show in Italy, I don't know if they still do it, Red Ronnie's Roxy Bar. I immediately fell in love with Carmen's music and started following what she was doing. Then I went to see her when she came to New York with the "All About Eve" record. I think it has a really poetic sound."
Carmen Consoli: «In New York, it was 2006, I found this somewhat unusual spectator and I was speechless. He came into the dressing rooms and was the reconfirmation of the greatness of an artist whom I had previously only admired on records, but who was polite and humble in person».
How did the idea of this mini-tour come about?
CC: «A wish I had was fulfilled. Who wouldn't want to duet with a legend from their childhood?».
EC: «Sharing the stage will be fun and will unite our audience, its much bigger than mine in Italy I imagine. In this sense we can help each other ».
Costello, in a video on social media, said that he is learning Italian for Consoli.
CC: «Yes, and did you hear what a beautiful pronunciation he has?»
EC: «I came to Italy to study over 20 years ago, but I wasn't a good student. I'm fascinated by words and sounds in general, so rather than learning grammar, I have a large collection of vocabulary».
So will you sing each other's songs?
EC: «We have chosen a few songs that we will rehearse together when I arrive in Rome in a few days. There will be some surprises: she will be able to adapt something of mine into Italian, I will be able to adapt something of hers into English and then if I have the courage I will try to sing something in Italian. I hope the audience will understand that everything will be done with love towards the songs."
CC «We have a vast range of songs, both covers and our own songs. At the moment we are making proposals and ranging. We'll decide at the rehearsals."
Carmen, what do you admire about Elvis Costello?
«I like his poetics moved by the search for beauty. And then he focuses on listening, he's not someone who talks over you and teaches you, even if he could. Franco Battiato had a similar character: he always wanted to know what you had to say and he was not self-referential. But great personalities have this peculiarity, they manage to put their greatness aside to give space to others. And now that I miss Franco, I tend to look for his characteristics in what I want in my life: I would like to meet and talk to people like him ».
Elvis, in Italy you also have another illustrious friend, Roberto Benigni.
«I've known him since the 80s, when I carried around my "Spinning songbook", the revolving songbook in which the songs in the lineup were randomly chosen by the public. Roberto participated in a live in Rome, with his fantastic anarchist humor. Then I went to his Dante show in New York and it was one of the most beautiful evenings in the theater that he has ever seen.'
Burt Bacharach passed away in February: what is the most vivid memory of your long collaboration?
“People tend to attach very simple definitions to very complex artists and Burt was always referred to as an 'easy listening' artist. But in his songs there is absolutely nothing easy. He wrote ambitious and complex musical structures and was a person full of charm by nature ».
He also collaborated with Paul McCartney.
“What I've noticed about both Burt and Paul is that once they find a melody, they don't bend it into the lyrics at all, maybe to fit a clever rhyme or two more syllables. Neither would ever sacrifice the superiority of melody. But I'm not that disciplined."
Are you currently working on new things?
«For 7 years I have been involved in a musical for which I wrote many songs. Then I'm participating in the production of a theater show in London and recently I collaborated with Joker Out, the young Slovenian rock band that was at Eurovision this year. I think if I were on stage next to these beautiful 20-year-olds, their fans would be shocked and wonder 'who brought that gentleman up?'

Carmen, on the other hand, is on tour with various projects this summer.
«I'm glad that music is still for me a moment of escape that makes me dream. And I'm turning the tour into a vacation, I'm also taking my son with me who is having a lot of fun. I have mom's worries, but he's independent, he tunes my guitars and now he can be my backliner ».
Is he a budding musician?
«He plays the double bass and at 10 he is a great promise. Even when I work he helps me, sometimes I ask him to give me a note or something. In short, I happened to have a bass player son. Then who knows, maybe he will do other things, but for the moment we share the game of music ».
Looking ahead, are you thinking of San Remo?
“I always think about it and I love it. There is never the circumstance of having the right piece at the right time, otherwise I would go running. In the meantime, I enjoy watching it from home, with our ritual, that is, eating pizza wild on the carpet».
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
sweetest punch
Posts: 5961
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis & Steve and Carmen Consoli, Rome (Italy), August 28, 2023

Post by sweetest punch »

https://www.quotidiano.net/magazine/car ... k-7f885505

Carmen & Elvis: "Corriamo un rischio rock"
Si sono conosciuti nel ’98, al Roxy Bar di Red Ronnie, ma solo ora realizzano il loro sogno: Consoli e Costello insieme in tre concerti

di Andrea Spinelli

Due amici al (Roxy) Bar. "Carmen l’ho incontrata per la prima volta a Bologna nell’autunno del ’98 ospite, come me, di quella trasmissione un po’ folle" racconta divertito Elvis Costello, 69 anni fra una settimana, in videocollegamento da Vancouver dove vive con la moglie (la pianista e cantante jazz Diana Krall) e i loro due gemelli, nell’attesa di salire sull’aereo per Roma dove il 28 agosto prende il via dalla Cavea dell’Auditorium Parco della Musica il tour a due con la cantantessa atteso pure al Teatro di Verdura di Palermo il 29 e al Castello Sforzesco di Milano il 31. In scena lui è affiancato da Steve Nieve al piano, lei da Massimo Roccaforte alla chitarra, con l’aggiunta di Adriano Murania al violino.

"Insomma, Red Ronnie ci “colpa“ tanto in questa cosa" scherza dal canto suo la Consoli, impegnata invece nel giro di concerti europeo (a fine luglio ha suonato pure al Womad Festival di Londra) che la terrà sulla strada fino a ottobre. "Dopo quell’incontro non ci siamo più rivisti fino all’estate del 2007 quando, scesa dal palco del festival newyorkese a Central Park, qualcuno venne a dirmi: “preparati perché sta per venirti a trovare uno spettatore un po’ particolare“. Era lui, Costello. Lo ricordo ancora elegantissimo, profumatissimo, con un atteggiamento da lord, ma anche una sincerità e una gentilezza estreme".

È andata così Elvis?

Costello: "Al Roxy Bar, però, Carmen mi fece subito impressione, così iniziai ad ascoltare i suoi dischi e nove anni dopo non persi l’occasione di rivederla dal vivo a Manhattan. Quando nel 2012 i nostri promoter ci proposero di fare alcuni spettacoli assieme, pensai che unire due pubblici per vedere cosa viene fuori sarebbe stato interessante".

Ne avete aspettato di tempo per fare il grande passo…

Consoli: "Proprio mentre stavamo per “apparecchiare“ il tour mi accorsi di essere incinta di mio figlio Carlo Giuseppe. Ero al terzo mese di gravidanza e decisi di aspettare pensando che, se la fortuna fosse stata ancora dalla mia parte, l’occasione con Elvis si sarebbe ripresentata. È andata così. In fondo i desideri esistono perché da qualche parte si possano realizzare. Ora spero solo di riuscire a tenere a bada l’emozione. Avremmo voluto fare tutto lo show assieme, ma i reciproci tempi di tournée non l’hanno consentito. Ci limiteremo a 5 o 6 condivisioni. Decideremo tutto alle prove, compresa la scelta di eventuali cover, visto che, dai Beatles in giù, i nostri background non sono poi così lontani".

Elvis, a lei piace cantare in italiano.

Costello: "Anni e anni fa ho provato pure a studiarlo, trasferendomi per un mese a Firenze. Ad essere sinceri, non mi sono impegnato troppo, ma mi sono divertito tanto (in concerto raccontava di essere entrato in un caffè chiedendo, in italiano, “un cornuto alla marmellata“ e di essersi sentito rispondere in perfetto inglese dal barman “Yes sir, ma abbiamo finito quelli alla marmellata“, ndr) . Sono affascinato dalla vostra lingua e ho una vera ossessione per il vocabolario. Quindi conosco un sacco di parole che non riesco, però, a collegare fra loro perché la grammatica rimane un osso duro. Durissimo. Comunque, quando ero ragazzo riuscivo a intonare l’intera messa in latino pur non sapendolo parlare, quindi spero di riuscirci dignitosamente pure con le canzoni di Carmen".

Il repertorio non vi manca.

Costello: "A febbraio ho tenuto 10 concerti al Gramercy Theatre di New York, sala piccola ma perfetta per il mio scopo, che era quello di non ripetere una sola canzone durante tutta la permanenza. Alla fine, penso di aver suonato qualcosa come 230 pezzi. L’ho trovato un punto interessante sulla mia carriera, perché negli anni l’ansia di scrivere sempre cose nuove mi ha spinto a mettere da parte tante canzoni che avrebbero meritato, invece, una loro vita live. E questo è pazzesco. Ho trovato molto liberatorio non sentire l’obbligo di suonare ogni sera canzoni che sono state una hit 30 o 40 anni fa. In scena voglio essere io a cantare le mie hit e non loro a far cantare me, ed ecco perché da qualche tempo le riarrangio. Non è una perversione, ma solo un modo di renderle ancora sorprendenti: se c’è una cosa che manca quasi del tutto alle mie esibizioni è la nostalgia. Il desiderio di tornare indietro nel tempo per certi versi è codardia, ripiegarsi su quello che è stato spesso significa non voler affrontare il presente. Ecco perché cantare per tre notti con un’artista diversa da me è un modo per guardare avanti, per mettermi in gioco assieme alle mie canzoni. Un rischio c’è, ovvio, ma val la pena di correrlo. E sono molto grato a Carmen per l’occasione che mi offre".

——————————————————
Google translation:

Carmen & Elvis: "Let's take a rock risk"
They met in 1998, at Red Ronnie's Roxy Bar, but only now do they realize their dream: Consoli and Costello together in three concerts

by Andrea Spinelli

Two friends at the (Roxy) Bar. "I met Carmen for the first time in Bologna in the autumn of 1998, a guest, like me, on that somewhat crazy show" recounts, amused, Elvis Costello, who will be 69 in a week, by video link from Vancouver where he lives with his wife (pianist and jazz singer Diana Krall) and their twins, while waiting to board the plane for Rome where on August 28 the tour will start from the Cavea of the Auditorium Parco della Musica duet with the singer also expected at the Teatro di Verdura in Palermo on the 29th and at the Castello Sforzesco in Milan on the 31st. On stage he is joined by Steve Nieve on piano, she by Massimo Roccaforte on guitar, with the addition of Adriano Murania on violin.

"In short, Red Ronnie" blames us "so much in this matter" jokes Consoli, instead engaged in the European concert tour (at the end of July she also played at the Womad Festival in London) which will keep her on the road until October . "After that meeting we didn't see each other again until the summer of 2007 when, as I got off the stage of the New York festival in Central Park, someone came to me and said: "Get ready because a rather particular spectator is about to come and visit you". It was him, Costello. I still remember him as very elegant, very perfumed, with a lord's attitude, but also an extreme sincerity and kindness".

Was it like this Elvis?

Costello: "At the Roxy Bar, however, Carmen immediately made an impression on me, so I started listening to her records and nine years later I didn't miss the opportunity to see her live again in Manhattan. When in 2012 our promoters proposed us to do some shows together, I thought bringing two audiences together to see what comes out would be interesting."

You have waited a long time to take the plunge…

Consoli: "Just as we were about to "set up" the tour, I realized I was pregnant with my son Carlo Giuseppe. I was in my third month of pregnancy and I decided to wait thinking that, if luck had still been on my side, the opportunity with Elvis would come back. That's how it went. After all, wishes exist for somewhere to come true. Now I just hope I can keep the emotion at bay. We wanted to do the whole show together, but mutual tour times didn't they allowed it. We will limit ourselves to 5 or 6 shares. We will decide everything at rehearsals, including the choice of any covers, since, from the Beatles down, our backgrounds are not that far away".

Elvis, she likes to sing in Italian.

Costello: "Years and years ago I even tried to study it, moving to Florence for a month. To be honest, I didn't commit myself too much, but I enjoyed it a lot (in concert he said he entered a cafe asking, in Italian, "a cuckold with jam" and hearing the barman answer in perfect English "Yes sir, but we've run out of jam ones", ed.) I am fascinated by your language and I have a real obsession with vocabulary. So I know a lot of words that I can't, however, connect to each other because grammar remains a tough nut to crack. However, when I was a boy I was able to intonate the entire mass in Latin even though I didn't know how to speak it, so I hope I can do it with dignity as well with the songs of Carmen".

There is no shortage of repertoire.

Costello: "In February I had 10 concerts at the Gramercy Theater in New York, a small hall but perfect for my purpose, which was not to repeat a single song during the whole stay. In the end, I think I played something like 230 songs I found it an interesting point in my career, because over the years the anxiety of always writing new things has pushed me to put aside so many songs that would have deserved a live life of their own instead. And this is crazy. I found very liberating not to feel compelled to play songs every night that were a hit 30 or 40 years ago on stage I want to sing my hits and not them to make me sing, and that's why I've been rearranging them for some time now. It's not a perversion, but just a way of making them even more surprising: if there's one thing that is almost completely missing from my performances, it's nostalgia. The desire to go back in time is in some ways cowardice, retreating to what is state often means not wanting to face the present. That's why singing for three nights with an artist different from me is a way to look forward, to get involved together with my songs. There is a risk, of course, but it is worth taking. And I am very grateful to Carmen for the opportunity she gives me."
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
User avatar
krm
Posts: 1141
Joined: Sun Oct 21, 2007 6:10 am
Location: Sweden Skåne

Re: Elvis & Steve and Carmen Consoli, Rome (Italy), August 28, 2023

Post by krm »

Do we know someone who is going tonight?
Teresa the Waitress
Posts: 61
Joined: Wed Dec 08, 2021 1:43 am

Re: Elvis & Steve and Carmen Consoli, Rome (Italy), August 28, 2023

Post by Teresa the Waitress »

I wish I was there!
sweetest punch
Posts: 5961
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis & Steve and Carmen Consoli, Rome (Italy), August 28, 2023

Post by sweetest punch »

https://video.corriere.it/carmen-consol ... 997xlk/amp

Carmen Consoli e Elvis Costello, il live all'Auditorium. Spostato dalla cavea in sala per il maltempo

Spostato dalla Cavea alla Sala Santa Cecilia dell'Auditorium Parco della Musica, per le avverse condizioni meteo, lunedì 28 agosto il concerto di Carmen Consoli e Elvis Costello, che ha dato il via alla ripresa della programmazione del "Roma Summer Fest". Un live tra i più attesi di quest'estate romana, che dopo Roma, sarà stasera 29 agosto a Palermo e poi il 31 a Milano. Diviso in tre parti, il concerto è aperto dalla sola Carmen Consoli che per circa un'ora con la chitarra, attraversa la sua carriera presentando i suoi grandi successi da "Amore di plastica", a "Parole di burro", a "Ultimo bacio". Lunghi applausi del numeroso pubblico che ha riempito la sala, e che accoglie con urla da stadio l'ingresso di Elvis Costello, accompagnato al piano da Steve Nieve, per il secondo set del live. Un'ora e dieci minuti di concerto per il cantautore britannico che porta in scaletta vecchi e nuovi successi, dalla sua versione di "She" del 1999, nella colonna sonora del film "Notting Hill" , a "I want you" del 1986. I due artisti insieme per il terzo set conclusivo e l'omaggio a Franco Battiato con il brano " Centro di gravità permanente". Ovazione del pubblico. (max pucciariello)

—————————-

Google translation:

Carmen Consoli and Elvis Costello, live at the Auditorium. Moved from the cavea to the hall due to bad weather

The concert by Carmen Consoli and Elvis Costello, which kicked off the resumption of the "Roma Summer Fest" programming, was moved from the Cavea to the Santa Cecilia Hall of the Auditorium Parco della Musica due to adverse weather conditions on Monday 28 August. One of the most awaited live performances of this Roman summer, which after Rome will be tonight on August 29th in Palermo and then on the 31st in Milan. Divided into three parts, the concert is opened only by Carmen Consoli who for about an hour with the guitar, crosses her career by presenting her great successes from "Amore diplastica", to "Parole di burro", to "Ultimo kiss ". Long applause from the large audience that filled the hall, and welcomed the entry of Elvis Costello with stadium cheers, accompanied on the piano by Steve Nieve, for the second set of the live. An hour and ten minutes of concert for the British singer-songwriter who brings old and new hits to the lineup, from his 1999 version of "She", in the soundtrack of the film "Notting Hill", to "I want you" from 1986. The two artists together for the third final set and the tribute to Franco Battiato with the song "Permanent Center of Gravity". Audience ovation. (max pucciariello)
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
sweetest punch
Posts: 5961
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis & Steve and Carmen Consoli, Rome (Italy), August 28, 2023

Post by sweetest punch »

Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
sweetest punch
Posts: 5961
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis & Steve and Carmen Consoli, Rome (Italy), August 28, 2023

Post by sweetest punch »

Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
User avatar
Man out of Time
Posts: 1827
Joined: Fri Jul 06, 2007 8:15 am
Location: just off the coast of Europe
Contact:

Re: Elvis & Steve and Carmen Consoli, Rome (Italy), August 28, 2023

Post by Man out of Time »

sweetest punch wrote: Wed Aug 30, 2023 4:00 am Elvis and Carmen on TV:
https://youtu.be/hsWRbTpiCUI?si=R7sC1FzdlgZO5rBu
2023-08-28 Rome RAI TG1 news report screenshot
2023-08-28 Rome RAI TG1 news report screenshot
2023-08-28 Rome screenshot 01.jpg (54.25 KiB) Viewed 18190 times
Screenshot. The report includes an odd collection of "highlights" from Elvis' career, including his infamous appearance with The Attractions on Saturday Night Live, and playing "Penny Lane" for Macca and the President at the White House. I guess that's what they'll show when he dies (many many years hence I hope).

MOOT
sweetest punch
Posts: 5961
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis & Steve and Carmen Consoli, Rome (Italy), August 28, 2023

Post by sweetest punch »

https://www.musicalnews.com/2023/08/29/ ... usica/amp/

Carmen Consoli & Elvis Costello – Roma (Auditorium Parco della Musica) 28/08/2023

Antonio Ranalli Antonio Ranalli

Un concerto rimandato per anni da parte di due artisti che, pur geograficamente distanti, non hanno mai mancato nel corso degli anni di scambiarsi pareri e attestati di stima. E, arrivato l’atteso momento, anche il pubblico ha potuto constatare che dopo tanta attesa ne è valsa la pena. L’incontro tra la “cantantessa” Carmen Consoli e il geniale Elvis Costello è probabilmente per l’Italia uno degli eventi musicali dell’anno.

I due artisti hanno deciso di donarsi al pubblico in tre date. Quella di Roma che, lunedì 28 agosto, alla Sala Santa Cecilia dell’Auditorium Parco della Musica, ha ufficialmente aperto questo mini tour, che prosegue mercoledì 30 agosto al Teatro di Verdura di Palermo e giovedì 31 agosto al Castello Sforzesco di Milano. Nel presentare questi concerti Elvis Costello, qualche settimana fa, sui suoi canali social aveva detto: “Carmen, sono passati così tanti anni da quando ci siamo incontrati per la prima volta al Roxy Bar (trasmissione tv condotta da Red Ronnie, nda). Ed è passato anche un bel po’ di tempo dall’ultima volta che ti ho visto esibirti a New York. Subito abbiamo pensato a un concerto insieme. E ora, molto presto, solo tra poche settimane, arriveremo a tre live, a Roma, Palermo e Milano”.

In apertura Carmen Consoli, che in un set acustico chitarra e voce ha mostrato tutta la maturazione artistica. Una maturazione solida che porta il suono a crescere di spessore. Una maturazione che tocca anche la voce di Consoli, capace di appoggiare l’acustico e il soul con uguale intensità. La scaletta ha avuto uno svolgimento filologicamente corretto, un ripercorrere senza cronologia le tappe della crescita artistica di Consoli: dalle sonorità di “Amore di plastica” del 1996 a “Parole di Burro” e “L’ ultimo bacio” del 2000 (dove ha fatto l’ingresso sul palco il chitarrista e storico collaboratore Massimo Roccaforte), fino a “L’eccezione”. La musica e i testi di Consoli hanno colori diversi, che possono sembrare contrastanti. Quelli della sua Sicilia, pieni di luce aspra. Quelli che riportano alle caves della Rive gauche, densi e a tratti dolenti. Sulla sonorità prevale il testo: frasi difficili tanto che sembra impossibile farle accompagnare dal suono ma che conservano quella magia che appartiene solo alla cultura mediterranea, che ricorda la ricercatezza del sicilianissimo Giuseppe Tomasi di Lampedusa: le parole utilizzate come suono di per sé, una inconsapevole riscoperta del fonosimbolismo, il gioco di scacchi delle regole che permettono la fusione tra parola e suono. E’ il caso di “Venere”, così come dei brani in siciliano “Buttana di to ma” e “A’ finestra”. Carmen Consoli riesce dunque in un’operazione come questa, patrimonio di pochi cantautori, amata dal suo pubblico e che dal suo pubblico trae forza, tanto che ha deciso di compiere un tour nei club, per stare più a contatto con la gente. Ed è anche questa la forza della sua musica.

Dopo circa 50 minuti, terminato il set della Consoli, è stata la volta di Elvis Costello, accompagnato per l’occasione dal pianista e tastierista Steve Nieve. Ogni concerto di Costello, che frequenta l’Italia con costante regolarità dagli anni ’80, può legittimamente essere definito un vero e proprio avvenimento musicale. E’ stato detto che Elvis Costello riesce a far passare il mondo attraverso la sua musica. In effetti la sua opera costituisce una sorta di canzoniere in chiave “Pop” composto da brani perfettamente conclusi in sé stessi, che sono delle vere e proprie storie in cui convivono gli universi musicali più diversi e lontani. Dietro la veste svagata della sua musica si nascondono testi taglienti e ironici. Si prenda ad esempio i brani eseguiti a Roma relativi al periodo con gli Attractions, come “Pills and soap” e “Shipbuilding”, e passando per classici come “Almost Blue”, “stanze” di quel canzoniere “pop” che fra i frutti più preziosi che il nuovo rock ci abbia regalato. Molto appassionato anche “Alison”, classico tratto dal primo album dell’artista “My Aim Is True”. In questo contesto è stato fondamentale l’apporto di Steve Nieve, che ha colorato ogni singola performance, alternandosi tra pianoforte, tastiere e clavietta. In una serata speciale come questa non poteva mancare il repertorio realizzato da Elvis Costello con Burt Bacharach, e così sono arrivate “Toledo”, “I Still Have That Other Girl” e “In The Darkest Place”. Non è mancato un bell’omaggio all’Italia e a Domenico Modugno con una personale versione di “Dio come ti amo”

Vestito di viola, Costello si è riconfermato interprete con spiccato senso della scena, aiutato dalla gestualità e dalla mimica del volto con effetti spesso esilaranti. Tutti i brani sono delle lettere musicate, che Costello interpreta con andamento sovente di tipo recitativo. Il riferimento più immediato sembra essere il musical di Broadway anni Cinquanta nelle sue manifestazioni più sofisticate. Costello dopo circa un’ora e mezzo ha introdotto il pubblico al gran finale, ovvero il set con Carmen Consoli. Per introdurla ha pensato bene di eseguire “She” (cover del brano di Charles Aznavour e inciso da Costello per la colonna sonora del film “Notting Hill”). Probabilmente Costello si aspettava l’ingresso sul palco di Carmen Consoli, solo che dopo aver cantato “she…the reason I survive…the meaning of my life…” e averla chiamata sul palco “please welcome to the stage Carmen Consoli!” lei non è uscita. Il motivo lo spiegherà successivamente: stava cercando il bagno e si era persa (Carmen Consoli ha detto: “stava a Taormina”). Tanto che alla fine è stato costretto ad andare avanti con un altro pezzo (“I Want You”), prima di vederla finalmente sul palco.

La curiosità di vedere esibirsi insieme Consoli e Costello è stata indubbiamente enorme da parte del pubblico e della stampa presente. Costello aveva anticipato di aver “lavorato molto duramente. Chi mi conosce lo sa, io parlo pochissimo di italiano, ma ho studiato molto. Sarà bello condividere alcune delle reciproche canzoni e condividere le reciproche lingue. Speriamo di non deluderti e di fare del nostro meglio per sorprenderti ed emozionarti. Fino ad allora, tutto quello che posso dire è che non vedo l’ora di farlo. E sarà un’occasione meravigliosa. Ognuna di queste serate sarà un concerto unico”. I due cantanti hanno suonato sei brani. A partire da “Le cose di sempre” di Carmen Consoli, con parte cantate in inglese da Costello, mentre la “cantantessa” ha cantato in “All This Useless Beauty”. Ma la sorpresa che non ti aspetti è arrivata nell’omaggio a Franco Battiato. Carmen Consoli ha spiegato: “Sia per me che per Elvis Costello c’è stata una B molto importate: per Elvis è stato Bacharach, per me Battiato”. E subito è partita una singolare e originale versione di “Centro di gravità permanente”, con Costello che fa grandi sforzi nel cantare “non sopporto i corsi russi, la musica finto rock, la new wave italiane e il free jazz punk inglese…” aggiungendo poi un “e neanche le serenate irlandese”. Poi il set è proseguito con “Please Stay”, uno dei successi di Barth Bacharach per i Drifters, per poi concludere con “Il pendio dell’abbandono” e “(What’s So Funny ‘Bout) Peace, Love And Understanding”.

——————————-
Google translation:

Carmen Consoli & Elvis Costello – Rome (Parco della Musica Auditorium) 08/28/2023

Antonio RanalliAntonio Ranalli

A concert postponed for years by two artists who, although geographically distant, have never failed over the years to exchange opinions and certificates of esteem.
And, when the awaited moment arrived, even the public was able to see that after a long wait it was worth it. The meeting between the "singer" Carmen Consoli and the brilliant Elvis Costello is probably one of the musical events of the year for Italy.

The two artists have decided to give themselves to the public on three dates. The one in Rome which, on Monday 28 August, in the Sala Santa Cecilia of the Auditorium Parco della Musica, officially opened this mini tour, which continues on Wednesday 30 August at the Teatro di Verdura in Palermo and Thursday 31 August at the Castello Sforzesco in Milan. In presenting these concerts Elvis Costello, a few weeks ago, on his social channels said: “Carmen, so many years have passed since we met for the first time at the Roxy Bar (TV broadcast hosted by Red Ronnie, nda). And it's been quite a while since I last saw you perform in New York. We immediately thought about a concert together. And now, very soon, just in a few weeks, we will have three lives, in Rome, Palermo and Milan”.

Opening with Carmen Consoli, who in an acoustic guitar and voice set showed all her artistic maturity. A solid maturation that leads the sound to grow in thickness. A maturation that also affects Consoli's voice, capable of supporting acoustic and soul with equal intensity. The lineup had a philologically correct development, a retracing without chronology of the stages of Consoli's artistic growth: from the sounds of "Amore diplastica" of 1996 to "Parole di Burro" and "L'Ultimo Kiss" of 2000 (where he the guitarist and historical collaborator Massimo Roccaforte enters the stage), up to "L'Exception". Consoli's music and lyrics have different colors, which can seem contrasting. Those of her Sicily, full of harsh light. Those that bring you back to the caves of the Rive gauche, dense and sometimes painful. The text prevails over the sonority: phrases so difficult that it seems impossible to have them accompanied by sound but which retain that magic that belongs only to Mediterranean culture, which recalls the refinement of the very Sicilian Giuseppe Tomasi di Lampedusa: the words used as sound per se, an unaware rediscovery of phonosymbolism, the chess game of rules that allow the fusion between word and sound. This is the case with "Venere", as well as with the Sicilian songs "Buttana di to ma" and "A' Finestra". Carmen Consoli therefore succeeds in an operation like this, heritage of a few songwriters, loved by her audience and which draws strength from her audience, so much so that she has decided to go on a club tour, to be more in contact with people . And this is also the strength of her music.

After about 50 minutes, after the Consoli set, it was Elvis Costello's turn, accompanied for the occasion by pianist and keyboardist Steve Nieve. Each concert by Costello, who has attended Italy with constant regularity since the 1980s, can legitimately be defined as a real musical event. It has been said that Elvis Costello brings the world through his music. In fact, his work constitutes a sort of songbook in a "Pop" key composed of perfectly self-contained songs, which are real stories in which the most diverse and distant musical universes coexist. Sharp and ironic lyrics are hidden behind the dreamy guise of his music. Take for example the pieces performed in Rome relating to the period with the Attractions, such as "Pills and soap" and "Shipbuilding", and passing through classics such as "Almost Blue", "stanze" of that "pop" songbook which among the fruits more precious that the new rock has given us. Also very passionate "Alison", a classic taken from the artist's first album "My Aim Is True". In this context, the contribution of Steve Nieve was fundamental, who colored every single performance, alternating between piano, keyboards and clavietta. In a special evening like this, the repertoire created by Elvis Costello with Burt Bacharach could not be missing, and so "Toledo", "I Still Have That Other Girl" and "In The Darkest Place" arrived. There was also a nice tribute to Italy and Domenico Modugno with a personal version of "God as I love you"

Dressed in purple, Costello reconfirmed himself as an interpreter with a marked sense of the scene, aided by gestures and facial expressions with often hilarious effects. All the passages are letters set to music, which Costello often interprets with a recitative type of movement. The most immediate reference seems to be the 1950s Broadway musical in its most sophisticated manifestations. Costello after about an hour and a half introduced the audience to the grand finale, or the set with Carmen Consoli. To introduce it, she thought it best to perform "She" (cover of the song by Charles Aznavour and recorded by Costello for the soundtrack of the film "Notting Hill"). Costello was probably expecting Carmen Consoli to enter the stage, only after singing “she…the reason I survive…the meaning of my life…” and calling her on stage “please welcome to the stage Carmen Consoli!” she didn't go out. The reason will be explained later: she was looking for the bathroom and was lost (Carmen Consoli said: "she was in Taormina"). So much so that he was eventually forced to go ahead with one more song (“I Want You”), before finally seeing her on stage.

The curiosity of seeing Consoli and Costello perform together was undoubtedly enormous on the part of the public and the press present. Costello had anticipated that he had “worked very hard. Anyone who knows me knows, I speak very little Italian, but I've studied a lot. It will be nice to share some of each other's songs and share each other's languages. We hope not to disappoint you and do our best to surprise and excite you. Until then, all I can say is that I can't wait to do it. And it will be a wonderful occasion. Each of these evenings will be a unique concert”. The two singers played six songs. Starting with "Le cose di semper" by Carmen Consoli, with parts sung in English by Costello, while the "singer" sang in "All This Useless Beauty". But the unexpected surprise came in the tribute to Franco Battiato. Carmen Consoli explained: "Both for me and for Elvis Costello there was a very important B: for Elvis it was Bacharach, for me Battiato". And immediately a singular and original version of “Permanent Center of Gravity” started, with Costello making great efforts to sing “I can't stand Russian Corsicans, fake rock music, Italian new wave and English free jazz punk…” adding then a "and not even the Irish serenades". Then the set continued with "Please Stay", one of Barth Bacharach's hits for the Drifters, and then concluded with "The Slope of Abandonment" and "(What's So Funny 'Bout) Peace, Love And Understanding".
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
sweetest punch
Posts: 5961
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis & Steve and Carmen Consoli, Rome (Italy), August 28, 2023

Post by sweetest punch »

https://ilmanifesto.it/carmen-consoli-e ... -diversita

Carmen Consoli e Elvis Costello, la forza nella diversità
MUSICA. Il breve tour dei due artisti, tre ore di musica, ricordi e forti emozioni

Sul declinare di un’estate mai così fitta di concerti, sold out o presunti tali, organizzati in ogni anfratto della penisola, l’incontro della strana coppia formata da Carmen Consoli e Elvis Costello per tre appuntamenti – il 30 all’Auditorium di Roma, ieri sera a Palermo al teatro di Verdura e a chiudere il 31 agosto al Castello Sforzesco di Milano – è quello che suscita maggiore curiosità. Due anime musicali dal curriculum inevitabilmente diverso ma accomunate da una curiosità per le novità e per le collaborazioni che non hanno eguali. Il londinese – ma con nonna di origini italiane – Declan McManus al rock ha consacrato la prima parte della sua vita, non a caso i suoi esordi in pieno ciclone punk, scegliendo come nome quello del re del rock’n’roll. Ma il punk Elvis lo cavalca con furbizia, nell’esordio vincente di My Aim is true c’è già tutta la sua capacità di scrivere grandi canzoni, e li dentro una gemma come Alison non può che risplendere. Poi dedicherà tutta la sua carriera- fra lavori rock e operazioni decisamente colte.

VINCE un Grammy e due volte in nomination ai Brit Award. Dicevamo delle collaborazioni, tante e diverse fra loro: Chet Baker, Brian Eno, Paul Mc Cartney e un album capolavoro inciso in coppia con Burt Bacharach – Painted from Memory, 1998. Carmen con Elvis ha in comune il tocco geniale, il brano che non ti aspetti e l ‘intelligenza musicale – dote rara – che l’hanno portata dalla scena rock blues catanese al palcoscenico di Sanremo prima di prendere una sua personalissima strada dove si staglia la sua personale voce, altissima, nasale e singhiozzante che divide da sempre; o la ami o la odi. Elvis e Carmen si conoscono dalla fine degli anni novanta, entrambi ospiti al Roxy Bar, ma la ‘passione’ artistica nasce a New York, Carmen suona in un club e Elvis – a sua insaputa – la viene a vedere e poi si complimenta con lei nei camerini.

L’IMPIANTO del lungo live set è un excursus nelle rispettive carriere: diviso in tre parti vede Carmen salire per prima sul palco e proporre in sessanta in minuti un ricco ‘bignami’ del suo repertorio, da Amore di plastica che la rivela a Sanremo nel 1995 passando per Confusa e felice, Parole di burro, Ultimo bacio che è colonna sonora non solo del film di Gabriele Muccino, ma anche generazionale. Geisha – il brano che conquistò Elvis e Mio zio, ironica e al contempo drammatica cronaca di una molestia familiare ripetuta nel tempo – e che Carmen introduce proprio citando la tragica e recente attualità.

LUNGHI APPLAUSI del pubblico che accoglie l’ingresso di Elvis Costello, accompagnato al piano da Steve Nieve, per il secondo atto del live. Un’ora e dieci minuti di concerto per il cantautore britannico che si muove avanti e indietro nel tempo, con gusto assoluto e personale: dalla sua versione di She del 1999, nella colonna sonora del film Notting Hill, accanto a uno dei capolavori della sua carriera: Almost blue, per chiudere sulle note distorte e abbacinanti di una lunga, ipnotica versione di I want you. I due artisti insieme per il terzo set conclusivo dove spicca l’omaggio a Franco Battiato e la celebre Centro di gravità permanente – con Elvis protagonista in un volenteroso italiano ma implacabile nel ritornello, capace di riscrivere in poche prove anche parte del testo di Le cose di sempre – brano estratto dal recente album della cantastessa catanese, Volevo essere una rockstar – o volare alto sulle note di Please stay, estratto da uno dei dischi più scoppiettanti dell’artista londinese, Kojak (1995). Tre ore di concerto di assoluto livello, inevitabile l’ovazione finale.

———————————
Google translation:

Carmen Consoli and Elvis Costello, strength in diversity
MUSIC. The short tour of the two artists, three hours of music, memories and strong emotions

On the decline of a summer never so full of concerts, sold out or presumed sold out, organized in every corner of the peninsula, the meeting of the strange couple formed by Carmen Consoli and Elvis Costello for three appointments – on the 30th at the Auditorium in Rome, yesterday evening in Palermo at the Teatro di Verdura and closing on August 31 at the Castello Sforzesco in Milan – is the one that arouses the greatest curiosity. Two musical souls with an inevitably different curriculum but united by a curiosity for novelties and for collaborations that have no equal. The Londoner – but with a grandmother of Italian origins – Declan McManus consecrated the first part of his life to rock, not surprisingly his beginnings in the midst of a punk cyclone, choosing that of the king of rock'n'roll as his name. But Elvis punk rides it cleverly, in the winning debut of My Aim is true there is already all his ability to write great songs, and in there a gem like Alison can only shine. Then he will dedicate his entire career - between rock works and decidedly cultured operations.

He wins a Grammy and two times Brit Award nominations. We were talking about the collaborations, many and different from each other: Chet Baker, Brian Eno, Paul McCartney and a masterpiece album recorded together with Burt Bacharach – Painted from Memory, 1998. Carmen and Elvis share the brilliant touch, the song that you expect and the musical intelligence - rare gift - that brought her from the Catania rock blues scene to the Sanremo stage before taking her very personal path where her personal voice stands out, very high, nasal and sobbing that has always divided; either you love it or you hate it. Elvis and Carmen have known each other since the late nineties, both guests at the Roxy Bar, but the artistic 'passion' was born in New York, Carmen plays in a club and Elvis - unbeknownst to her - comes to see her and then compliments her in the dressing rooms.

THE SYSTEM of the long live set is an excursus in their respective careers: divided into three parts, it sees Carmen take the stage first and propose in sixty minutes a rich 'bignami' of her repertoire, from Amore diplastica which reveals it in Sanremo in 1995 passing through Confused and happy, Words of butter, Last kiss which is the soundtrack not only of Gabriele Muccino's film, but also generational. Geisha – the song that conquered Elvis and My Uncle, an ironic and at the same time dramatic chronicle of a family harassment repeated over time – and which Carmen introduces precisely by quoting the tragic and recent current situation.

LONG APPLAUSE from the audience that welcomes the entrance of Elvis Costello, accompanied on the piano by Steve Nieve, for the second act of the live. An hour and ten minutes of concert for the British singer-songwriter who moves back and forth in time, with absolute and personal taste: from his 1999 version of She, in the soundtrack of the film Notting Hill, next to one of his masterpieces career: Almost blue, to close on the distorted and dazzling notes of a long, hypnotic version of I want you. The two artists together for the third conclusive set where the homage to Franco Battiato stands out and the famous Permanent Center of Gravity – with Elvis as the protagonist in a willing Italian but implacable in the refrain, capable of rewriting even part of the text of Le cose ever – excerpt from the recent album by the singer from Catania, I wanted to be a rockstar – or flying high to the tune of Please stay, excerpted from one of the London artist's most crackling records, Kojak (1995). Three hours of concert of the highest level, the final ovation is inevitable.
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
sweetest punch
Posts: 5961
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis & Steve and Carmen Consoli, Rome (Italy), August 28, 2023

Post by sweetest punch »

Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
Post Reply