Elvis and The Imposters, Graz, Austria, July 9th 2018

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johnfoyle
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Elvis and The Imposters, Graz, Austria, July 9th 2018

Postby johnfoyle » Fri Feb 02, 2018 5:05 am


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Man out of Time
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Re: Elvis and The Imposters, Graz, Austria, July 9th 2018

Postby Man out of Time » Wed Sep 12, 2018 5:06 am

Interview with Elvis by Brigitte Schokarth published in Kurier on 3 July ahead of the Imposters shows in Graz and Vienna, which were subsequently cancelled.

In German:

"Interview mit Elvis Costello: Kein Schutzpatron der Wütenden

Der Ehemann von Diana Krall spricht über sein Image, seine Liebe zu Wien und die Rückkehr ins Tonstudio.

Am 9. Juli tritt Elvis Costello mit seiner Band The Imposters auf der Kasemattenbühne in Graz auf, am 11. Juli im Wiener Konzerthaus. Für diese Shows hat er ein gemischtes Programm entwickelt, das neben Klassikern wie „Oliver’s Army“ auch brandneue unveröffentlichte Songs enthält. Warum sich der 63-Jährige deshalb so auf Österreich freut wie auf seine ersten Tourneen als 20-Jähriger, erzählt er im KURIER-Interview.

KURIER: Im Herbst erscheint Ihr neues Album. Werden wir in Österreich schon Songs daraus hören können?

Elvis Costello: Ich denke schon, dass wir auch Neues bringen werden. Deshalb freue ich mich ja so wahnsinnig auf diese Tour – und speziell auf das Konzerthaus. Denn der Auftritt beim Jazzfest Wien in der Oper vor einigen Jahren ist für mich das beste Konzert, das ich mit den Imposters je gespielt habe. Diese tolle Atmosphäre in dem Saal – und im Konzerthaus ist sie ähnlich – und die Hingabe des Publikums haben uns ermutigt, eine viel breitere Palette an Stücken aus unserem Repertoire zu spielen als bei einer normalen Rockshow. Ich weiß, dass die Leute die Klassiker von vor 40 Jahren hören wollen, aber manche im Publikum haben dafür weit stärkere nostalgische Gefühle als ich. Ich brauche eine Balance von Alt und Neu. Und Wien, das ich immer als einen Ort von hoher kultureller, emotionaler, historischer, soziologischer und intellektueller Raffinesse empfunden habe, erlaubt uns das.

Sie hatten immer schon sozialkritische Texte. Gehen Sie in dem neuen Album auf die aktuelle Situation ein?

Bob Dylan hat in dem Song „ The Times They Are A Changin’“ gesagt: „The wheel’s still in spin. And there’s no tellin’ who that it’s namin’“. Ich habe diesen Song als Kind gehört und mir gedacht, mir ist er ein bisschen zu direkt formuliert. Er hatte nicht das Mysterium all der anderen Songs, die ich zu dieser Zeit gemocht habe. Aber jetzt macht diese Zeile Sinn. Denn es gibt viel zu viele Leute, die man für die heutige Situation verantwortlich machen könnte, und ich glaube nicht, dass ich in Bezug darauf mehr weiß als jeder andere. Außerdem sollten wir endlich aufhören, anderen die Schuld zu geben und selbst Verantwortung übernehmen – egal auf welcher Seite man steht. Wenn alle immer nur sagen, der andere hat Schuld, wird nie irgendein Problem gelöst werden.

Also sind die neuen Songs nicht mehr politisch?

Ich habe meine Songs eigentlich nie als politisch gesehen, denn sie waren immer viel komplizierter als jedes politische Argument, weil ich immer viel mehr Blickwinkel einbezogen habe. Ja, ich habe immer geglaubt, dass Fanatismus und Engstirnigkeit auf Angst und Ignoranz basieren, und habe auch einige Songs zu diesem Thema geschrieben. Es wäre sehr einfach, jetzt ein paar derart offensichtliche Sachen zu sagen und damit eine billige Runde Applaus zu bekommen. Aber das sind keine besonders originellen Gedanken. Deshalb haben die neuen Songs einen anderen Bezug zu dieser Realität.

Welchen denn?

Man kann schon ein Abbild der Zeit darin erkennen, wenn man will. Aber ich erzähle eine Reihe von Storys über das Leben anderer Leute. Es gibt keine Vorträge, ich predige nicht und ich will keine Kampagnen anzetteln. Vielleicht ist das der Vorteil, wenn man etwas älter ist: Dass man weniger selbstsüchtig wird. Früher ging es in meinen Songs ja nur um mich, mich und mich.

Also das ist stark übertrieben.

Na ja, ein bisschen. Aber was ich jetzt versucht habe, ist, mich davon zu distanzieren . . . Ich will nicht der Schutzpatron aller wütenden Männer sein! So sehen mich viele Leute – obwohl sie meine Songs da gründlich missverstanden haben. Die, die das tun, sollen mir die Zeilen zeigen, die Hass transportieren. Ja, es gibt zurzeit einen Haufen Sachen, die idiotisch sind, viele Ungerechtigkeiten und Ungleichheiten. Aber ein Song ändert das ohnehin nicht. Ein Song kann das Herz infiltrieren, was dann wahrscheinlich den Willen antreibt, zu handeln. Aber das ist nur ein kleiner Beitrag.

Vor acht Jahren haben Sie gesagt, sie wollen lieber live spielen, als im Tonstudio Platten aufnehmen, wieso haben Sie Ihre Meinung geändert?

Eigentlich wollte ich dieses Album schon seit 20 Jahren machen, aber immer kam etwas dazwischen: Der Verlust der älteren Generation oder meine Hochzeit mit Diana Krall und die Ankunft unserer wunderbaren Zwillingsbuben. Da hat man vielleicht nicht mehr die Zeit und den Raum, zu realisieren, welche Art von Musik man machen will. Und dann gab es auch die Gelegenheit, mit Allen Toussaint und The Roots zu arbeiten. Alles tolle Projekte und Chancen, die ich nicht missen wollte."

Or in "English" via Google Translate:

"Interview with Elvis Costello: No patron saint of the angry

The husband of Diana Krall talks about his image, his love for Vienna and the return to the recording studio.


On the 9th of July, Elvis Costello and his band The Imposters perform on the Kasemattenbühne in Graz , on July 11 at the Vienna Konzerthaus . For these shows he has developed a mixed program that includes not only classics like "Oliver's Army" but also brand-new unpublished songs. Why the 63-year-old is so happy about Austria as on his first tours as a 20-year-old, he tells in the KURIER interview.

KURIER: In autumn, your new album will be released. Will we already be able to hear songs in Austria ?

Elvis Costello : I think so, that we will bring something new. That's why I'm so excited about this tour - and especially to the concert hall . For the performance at the Jazzfest Wien in the opera a few years ago is for me the best concert I have ever played with the Imposters . This great atmosphere in the hall - and in the concert hall it is similar - and the dedication of the audience has encouraged us to play a much wider range of pieces from our repertoire than a normal rock show. I know that people want to hear the classics from 40 years ago, but some in the audience have far more nostalgic feelings for that than me. I need a balance of old and new. And Vienna , which I have always felt to be a place of high cultural, emotional, historical, sociological and intellectual sophistication, allows us to do that.

They have always had socially critical texts. Are you in the new album on the current situation?

Bob Dylan said in the song " The Times They Are A Changin '", "The wheel 's still in spin . And there 's no tellin 'who that's it namin' ". I heard this song as a kid and thought it was a bit too straightforward for me. He did not have the mystery of all the other songs I liked at the time. But now this line makes sense. Because there are far too many people to blame for today's situation, and I do not think I know more about that than anyone else. In addition, we should finally stop blaming others and taking responsibility ourselves - no matter which side you are on. If everyone always says the other is to blame, then no problem will ever be solved.

So are the new songs no longer political?

I've never actually considered my songs as political, because they've always been much more complicated than any political argument, because I've always included many more angles. Yes, I have always believed that fanaticism and narrow-mindedness are based on fear and ignorance, and I have also written some songs on the subject. It would be very easy to say a few such obvious things now and get a cheap round of applause. But these are not very original thoughts. That's why the new songs have a different relationship to this reality.

Which one?

One can already recognize an image of the time in it, if one wants. But I tell a series of stories about other people's lives. There are no lectures, I do not preach and I do not want to campaign. Maybe that's the benefit of being a bit older: being less selfish. In the past my songs were only about me, me and me.

So that's a lot of exaggeration.

Well, a bit. But what I have tried now is to distance myself from it. , , I do not want to be the patron saint of all mad men! That's how many people see me - even though they have thoroughly misunderstood my songs. Those who do that should show me the lines that convey hatred. Yes, there are a lot of things that are idiotic at the moment, many injustices and inequalities. But a song does not change that anyway. A song can infiltrate the heart, which then probably drives the will to act. But that's just a small contribution.

Eight years ago, you said you'd rather play live than record in the recording studio , why did you change your mind?

Actually, I wanted to do this album for 20 years, but always something came up: the loss of the older generation or my wedding with Diana Krall and the arrival of our wonderful twin boys. You may not have the time and space to realize what kind of music you want to do. And then there was the opportunity to work with Allen Toussaint and The Roots. All the great projects and opportunities I did not want to miss."

On the question of political songs, Elvis was asked something similar in the recent BBC "Mastertapes" recording in London, and gave the same answer. Essentially it would be easy to write a song about current Political events, but he is resisting the "quick win", and writing songs that he hopes will have meaning now and into the future. John Wilson (on Mastertapes) cited "One Bell Ringing" as a topical protest song, but even then, Elvis denied that had been the intention.

MOOT


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