Interview in German Rolling Stone, Jan '16

Pretty self-explanatory
Post Reply
johnfoyle
Posts: 14871
Joined: Wed Jun 04, 2003 4:37 pm
Location: Dublin , Ireland

Interview in German Rolling Stone, Jan '16

Post by johnfoyle »

http://www.rollingstone.de/es-hat-mich- ... um=twitter


„Es hat mich nie interessiert, was die anderen gedacht haben“: Elvis Costello im Interview


1. Januar 2016 von Rolling Stone

Er startete seine Karriere zur Blütezeit des britischen Punk und geht bis heute keiner Konfrontation aus dem Weg. Nun hat Elvis Costello seine Memoiren vorgelegt.

ROLLING-STONE-Redakteur Maik Brüggemeyer hat den Musiker interviewt.


Dass Elvis Costello einiges über seine eigene Person zu sagen haben würde, konnte man schon an seinen Wortungetümen, die er Songs nennt, und den eloquenten Liner Notes zu den Reissues seiner Alben ablesen. Nun hat er mit „Unfaithful Music“ (in deutscher Übersetzung beim Berlin Verlag erschienen, 29,99 Euro) seine Memoiren vorgelegt, die zumindest quantitativ wohl nur von Winston Churchills mehrbändigen Lebenserinnerungen übertroffen werden. Auf knapp 800 Seiten erzählt er kurzweilig, allerdings ohne erkennbare Struktur oder Chronologie von seinem Leben als Spross einer Musikerfamilie (sein Vater, Ross, war Sänger und Trompeter beim Joe Loss Orchestra, sein Großvater Pat spielte als Hornist u. a. auf Schiffen der White Star Line), von der Entstehung seiner Songs, von Treffen mit Idolen wie Paul McCartney, George Jones und Bob Dylan, von Krisen und Fehltritten, Lastern und Lieben, Liverpool und London.

„Unfaithful Music“ ist auch eine Art Familien­geschichte. War der Tod Ihres Vaters Ende 2011 ein Auslöser, dieses Buch zu schreiben?
Ich glaube nicht, dass sein Tod eine Rolle spielte, aber die Zeit, als er krank wurde und allmählich sein Bewusstsein verlor. Da fühlte ich eine größere Dringlichkeit, mit ihm zu sprechen. Und er hatte tolle Geschichten – vor allem über meinen Großvater, dem ich ein ganzes Kapitel widme. Denn irgendwann wurde mir klar, dass ich der Letzte war, der all das aufschreiben kann.
Sie sind in London aufgewachsen, aber Ihr Herz scheint für die Merseyside zu schlagen.

Wie kommen Sie darauf?
Erstens ist Birkenhead – der Ort, aus dem Ihre Familie ursprünglich stammt – in Ihren Kindheitserinnerungen sehr prominent vertreten. Zweitens sind Ihnen die Beatles näher als die Stones. Und drittens kommt ihre Lieblingsfußballmannschaft aus Liverpool.
(Lacht) Ja, sieht ganz so aus, als hätten wir jetzt einen deutschen Trainer (Jürgen Klopp wurde in der Woche des Interviews Trainer des Liverpool F.C. – Red.). Ich mag ihn, weil er eine gewisse Exzentrik hat, und ich glaube, die braucht man dort auch. Ich habe als Kind viel Zeit in Birkenhead verbracht, und als meine Mutter 1970 zurück nach Liverpool ging, bin ich dort kurz zur Schule gegangen. Ich habe sicherlich mehr Zeit im Süden Englands verbracht, aber die Zeit, die ich in den Ferien und an Feiertagen im Norden bei der Familie verlebt habe, ist mir heute näher und hat mir ein Heimatgefühl gegeben. Kindheitserinnerungen betreffen oft Dinge, die aufregend waren, nicht so sehr das alltägliche Einerlei.


In Liverpool wurden Sie Zeuge, wie einer Ihrer Schulfreunde von einem Auto erfasst wurde und starb. Das scheint ein entscheidendes Ereignis in Ihrem Leben gewesen zu sein.
Ja, das war vermutlich der Punkt, an dem ich mir erstmals der Zerbrechlichkeit des Lebens bewusst wurde und mir klar wurde, dass ich besser keine Zeit mit Dingen verlieren sollte, von denen man mir sagte, ich müsse sie tun. Das hat mich zu der Entscheidung gebracht, dass ich nicht irgend­was studieren will, worauf ich eigentlich keine Lust habe.


Und dann haben Sie mit Allan Mayes das Folkduo Rusty gegründet.
Ich habe für das Buch wieder Kontakt zu ihm aufgenommen. Wir hatten uns 30 Jahre nicht gesehen. Er hatte in einem Notizbuch jedes Konzert und jeden Song, den wir gespielt hatten, festgehalten und dazu noch, wie viel Geld wir verdient hatten – es war nicht sehr viel. Das hat mir sehr geholfen zu sehen, wie klein das war, was wir damals machten, und wie das im Verhältnis zu unseren großen Träumen stand. Es gibt ein Demo, das wir mit einem alten Tonbandgerät aufgenommen haben. Es klingt, als wäre es in den 30er-Jahren entstanden. Aber es reicht, um zu hören, dass da etwas war, das uns ausmachte.


Der Erfolg kam dann ja erst ein paar Jahre später: ausgerechnet zu Zeiten von Punk und New Wave. Dabei haben Sie The Grateful Dead gehört und Crosby, Stills & Nash.
Ich habe mich damals sicher nicht als Teil der Punkszene verstanden, aber ich habe da eine Gelegenheit gesehen, meine streitlustige Natur nicht länger zügeln zu müssen. Bis dahin hatte ich gedacht, ich würde niemals sagen können, was ich denke, weil die Musik der frühen Siebziger dafür zu liebenswürdig und gefällig war. Leute saßen auf Hockern, waren sehr bescheiden. Ich habe Graham Nash und David Crosby gesehen, und die haben lauter Witze gerissen, und Crosby hat so getan, als wäre er total stoned. Das war alles ein wenig zu niedlich und nett. Ich liebte die Musik, aber mit der Art, wie sie mit dem Publikum redeten, konnte ich nichts anfangen. Ich konnte auf der Bühne auch gar nicht so nett reden. Als dann Aggression die neue Währung war, wusste ich: Das kann ich!


Welche Rolle spielten denn die Attractions bei dem aggressiven Sound Ihrer Platten? Das war ja ein wild zusammengewürfelter Haufen. Sie schreiben wenig über die Spannungen innerhalb der Band.
Ich weiß gar nicht, ob es innerhalb der Band Spannungen gab, ich habe jedenfalls nichts in der Richtung mitbekommen. Wollen Sie wirklich die Wahrheit hören? Es hat mich nie interessiert, was die anderen gedacht haben. Damals nicht und heute nicht. Ich respektierte, was sie spielten, aber ich habe sie nicht um ihre Meinung gefragt – weil ich der Chef der Gruppe war. Sie waren Musiker, und sie hätten nichts zu spielen gehabt, wenn ich nicht die Songs geschrieben hätte. Was waren die anderen großen Platten, auf denen sie zu dieser Zeit mitgespielt haben? Es gab keine! Die Spannungen bestanden nicht innerhalb der Band, sondern zwischen mir und der Idee. Und wenn man sich meine Alben von damals anhört, stellt man fest, dass man vor allem meinen Gesang hört – aber das ist alles nicht besonders gut gespielt.


Ein Artikel im „NME“ von Nick Kent, in dem Sie sagten, Sie schrieben Ihre Songs aus Schuldgefühl und Rache, hat Ihr Image entscheidend mitgeprägt. Sie beschreiben, wie während des Interviews eine Art Kunstfigur entstanden sei …
Man muss bedenken, dass all diese Leute, deren Job darin bestand, einen bestimmten Geschmack, eine bestimmte Ästhetik durchzusetzen und einen bestimmten Stil zu kommentieren, genau wussten, was sie taten. Die hatten schon ihre Masche. Ich hatte keine, aber sie gaben mir zufällig eine, und das war eine Weile gut für mich. Aber irgendwann stellt man fest, dass auch das Publikum in diesen engen Kategorien über einen denkt. Und wenn man versucht, andere Gefühle und Erfahrungen in den Songs unterzubringen, können sie die nicht hören, weil sie die nicht erwarten. Es ist gefährlich, die ganze Zeit in dieser Rolle herumzulaufen.


Gab es Freundschaften zu den „NME“-Autoren jener Zeit?
Die dachten das vielleicht, aber für mich waren das einfach irgendwelche Leute, die ich kannte. So wie die Leute von der Plattenfirma: Das sind nicht deine Freunde, das sind nur Leute, mit denen man Geschäfte macht. Sie waren freundlich genug, und es war nett mit ihnen, aber wenn ich sie nie wiedergesehen hätte, hätte mir das keine schlaflosen Nächte bereitet.


In den Memoiren von Chrissie Hynde und Viv Albertine, die gerade erschienen sind, liest sich das natürlich etwas anders.
Chrissies Buch habe ich nicht gelesen. Es kann ja schon angsteinflößend sein, wenn man nur mit ihr spricht. Ich bin gespannt. Aber ich habe ein wenig in Kim Gordons Buch gelesen, weil ich neugierig war, wie es ist, die Memoiren von jemandem zu lesen, dessen Musik man fast überhaupt nicht kennt. Und natürlich muss man das nicht – man muss keine einzige Note kennen. Und ich denke auch, mein Buch ist kein Rockbuch, es ist ein Buch über ein Leben. Man muss aufpassen, dass das Buch nicht nur davon handelt, welche Gitarren­saiten man benutzt. Das ist nur für Leute interessant, die Rockfakten sammeln. Das ist nicht der Stoff des Lebens. Und ich habe versucht, genau darüber zu schreiben, woraus ein Leben besteht: Emotionen, die Art und Weise, wie man aus Erfah­rungen lernt, und dass man eben seine eigenen Erfahrungen machen muss. Und auch wenn du dabei dieselben Fehler machst, die dein Vater gemacht hat, bedeutet das nicht, dass er dafür verantwortlich ist. Das ist was anderes, als sich darüber Gedanken zu machen, ob es in einer Gruppe, die sich vor 30 Jahren getrennt hat, Spannungen gab. Who cares?


Google translation -

"It has never interested me, what others have thought": Elvis Costello Interview


January 1, 2016 by Rolling Stone

He started his career in the heyday of the British punk and goes until today no confrontation out of the way. Now Elvis Costello has submitted his memoirs.

Rolling Stone editor Maik Brüggemeyer interviewed the musician.


That Elvis Costello would have a lot to say about his own person, you could already to his word monsters, which he calls Songs, and read the eloquent liner notes to the reissues of his albums. Now he has (published in German in Berlin Verlag, 29.99 euros) with "Unfaithful Music" presented his memoirs, which are at least quantitatively probably only surpassed by Winston Churchill's multivolume memoirs. On nearly 800 pages he tells amusing, but with no discernible structure or chronology of his life as a scion of a musical family (his father, Ross, was a singer and trumpet player at Joe Loss Orchestra, his grandfather Pat played as a horn player, inter alia, on ships of the White Star Line) , by the creation of his songs, of meeting with idols such as Paul McCartney, George Jones and Bob Dylan, of crises and missteps, vices and loved ones, Liverpool and London.

"Unfaithful Music" is also a kind of family history. Was her father's death in late 2011 a trigger to write this book?
I do not think that his death played a role, but the time when he became ill and gradually lost consciousness. Then I felt a greater urgency to speak to him. And he had great stories - especially about my grandfather, whom I dedicate a whole chapter. Because at some point I realized that I was the last person who can write all that.
They grew up in London, but her heart seems to beat for Merseyside.

Why do you think that?
First, Birkenhead - the place from which your family originated - represented very prominently in your childhood memories. Second, you Beatles closer than the Stones. And third is their favorite football team from Liverpool.
(Laughs) Yeah, looks very much as if we had now a German coach (Jurgen Klopp was a week of the interview coach of Liverpool FC - Red.). I like him because he has a certain eccentricity, and I believe that one needs there also. I've spent a lot of time as a child in Birkenhead, and when my mother went back to Liverpool in 1970, I will be there shortly gone to school. I've certainly spent more time in the south of England, but the time I spent during the holidays and on public holidays in the north with the family to me today is closer and gave me a feeling of home. Childhood memories often involve things that were exciting, not so much the everyday monotony.


In Liverpool you have witnessed any of your school friends was hit by a car and died. That seems to have been a pivotal event in your life.
Yes, that was probably the point at which the fragility of life I was first aware and I realized that I should not waste time with things better, of whom you told me I had to do it. This has brought me to the decision that I did not want to study something, which I really do not want.


And then you have established with Allan Mayes the folk duo Rusty.
I have made contact with him for the book again. We had not seen each other of 30 years. He had in a notebook every concert and every song we played, recorded plus how much money we deserved - it was not very much. That has helped me to see how small it was, what we were doing at that time, and how that was in relation to our big dreams. There is a demo that we recorded with an old tape recorder. It sounds as if it were incurred in the 30s. But it is enough to hear that there was something that mattered to us.


The success came only just a few years later: precisely at times of punk and new wave. You have heard The Grateful Dead and Crosby, Stills & Nash.
At that time I certainly did not understand me as part of the punk scene, but I have seen an opportunity to have curb my argumentative nature no longer. Until then, I had thought I would never be able to say what I think, because the music of the early seventies it was too amiable and complacent. People sat on stools, were very modest. I saw Graham Nash and David Crosby, and who ripped loud jokes, and Crosby has done so, as if he was totally stoned. That was all a little too cute and nice. I loved the music, but with the way they talked with the crowd, I could not do anything. I could on stage and not talk so nice. As aggression then was the new currency, I knew: I can!


The Attractions What role did because with the aggressive sound of your boards? That was a wild mixed lot. You write little about the tensions within the band.
I do not know whether there were tensions within the band, at least I have not noticed in the direction. Do you really want to hear the truth? It never interested me, what others have thought. Not then and not today. I respected what they were playing, but I did not ask for their opinion - because I was the boss of the group. They were musicians, and they had nothing to play, if I had not written the songs. What were the other major plates on which they have played at this time? There was none! Tensions existed within the band, but between me and the idea. And if you listen to my albums from that time, one realizes that one hears especially my singing - but that's played all not particularly good.


An article in the "NME" by Nick Kent, where you said you wrote your songs from guilt and revenge, has a decisive influence on your image. They describe how an art figure arose during the interview ...
You have to remember that all of these people whose job was to enforce a certain flavor, a certain aesthetics and comment on a specific style, knew exactly what they were doing. The already had their scam. I did not, but they accidentally gave me one, and that was a while good for me. But eventually it is found that the audience in these categories over a narrow thinking. And if you try to accommodate other feelings and experiences into the songs, they can not hear the, because they do not expect. It is dangerous to walk around all the time in this role.


Were there any friendships on the "NME" -Autoren that time?
They thought perhaps, but for me it was just some people that I knew. Just as the people from the record company: These are not your friends, these are just the people with whom you do business. They were friendly enough, and it was nice to them, but if I had never saw her again, would have given me any sleepless nights.


In the memoirs of Chrissie Hynde and Viv Albertine currently published, the reading of course somewhat different.
Chrissie's book I have not read. It may be scary already when you talk with her. I'm curious. But I have a little read in Kim Gordon's book because I was curious to see how it is to read the memoirs of someone whose music you almost do not know. And of course you have not - you have to know a single note. And I also think my book is not a rock book, it is a book about a life. Just be aware that the book not only it is that guitar strings to use. That is interesting only for people who collect rock facts. This is not the stuff of life. And I've tried just to write about it, resulting in a life is: emotions, the way how to learn from experience, and that you just have to make his own experiences. And even if you're doing the same mistakes that made your father, that does not mean that he is responsible. That's different than making up about thoughts, whether it was tension in a group that broke up 30 years ago. Who Cares
sulky lad
Posts: 2427
Joined: Fri Jul 29, 2005 5:21 pm
Location: Out of the kitchen,she's gone with the wind

Re: Interview in German Rolling Stone, Jan '16

Post by sulky lad »

That's pretty awful if the translation is genuine . So Elvis thinks the Attractions would have been out of work if not for him ?? What about the huge success Flip City were then (sic) . Well done Elvis now there's nothing left for you but increasingly meaningless collaborations and solo tours with ever diminshing attendees. Pete, Steve and even Bruce deserve better than this patronising shit
User avatar
Top balcony
Posts: 923
Joined: Fri Sep 08, 2006 5:48 pm
Location: Liverpool

Re: Interview in German Rolling Stone, Jan '16

Post by Top balcony »

Sulky

I honestly wouldn't fret over this - It's the translation which is awful. In Liverpool recently, Steve spoke very warmly of his friendship with Elvis. I assume that Pete's attitude is similar.

I think we know that Elvis believes that the success of him and the "best backing band in the world" was essentially due to his lyrics and music. He's said that when the bottles were being thrown that they were all aimed at him. It wasn't a marriage of equals, numerous times he's said they were all better musicians than him. But they were his songs.

I completely get that the band was integral to the EC records and live show, but I truly believe that he could have taken a different musical path and been just as successful. Perhaps he and Nick would have got to "Squeeze" before Difford n Tillbrook? Who knows.

I start Invisible Ink tomorrow on the train to Mudchester, I don't expect to read anything disrespectful of Pete or Steve (or Bruce really).

Colin Top Balcony
erey
Posts: 206
Joined: Tue Apr 14, 2015 3:54 pm

Re: Interview in German Rolling Stone, Jan '16

Post by erey »

I have to agree with Mr. Balcony. Getting worked up over a near-gibberish machine translation is pretty silly. Also, let's not forget that EC had already recorded a hit album -- still his overall biggest seller today -- before the Attractions were formed.
User avatar
verbal gymnastics
Posts: 13645
Joined: Wed Jun 11, 2003 6:44 am
Location: Magic lantern land

Re: Interview in German Rolling Stone, Jan '16

Post by verbal gymnastics »

sulky lad wrote:That's pretty awful if the translation is genuine . So Elvis thinks the Attractions would have been out of work if not for him ?? What about the huge success Flip City were then (sic) . Well done Elvis now there's nothing left for you but increasingly meaningless collaborations and solo tours with ever diminshing attendees. Pete, Steve and even Bruce deserve better than this patronising shit
Sulky - has someone hacked your account?

I have to admit though, as I'm only going to 2 English shows out of the 5 announced, I am one of those diminishing attendees :lol: . All I can say in my defence is that it's Mrs VGs fault.
Who’s this kid with his mumbo jumbo?
erey
Posts: 206
Joined: Tue Apr 14, 2015 3:54 pm

Re: Interview in German Rolling Stone, Jan '16

Post by erey »

verbal gymnastics wrote: I have to admit though, as I'm only going to 2 English shows out of the 5 announced, I am one of those diminishing attendees :lol: . All I can say in my defence is that it's Mrs VGs fault.
Aren't we all trying to diminish a bit at this time of year? :wink:
Post Reply